Rancangan Tahunan Pendidikan Moral Tingkatan Empat 2011
[ PENGGAL 1 ]
Minggu | Bidang Pembelajaran(BP)1: Nilai Berkaitan dengan Perkembangan Diri | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru/ Buku Teks | |
Minggu 1 | BP 1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan-Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara. | Manusia diamanahkan untuk mengurus alam dan penghuninya. Peranan dan tanggungjawab sebagai satu amanah. · Sikap bertanggungjawab terhadap setiap tindakan untuk kesejahteraan diri dan orang lain. · Perlakuan yang baik perlu dilakukan oleh setiap individu. | 1. Menerima hakikat bahawa manusia dipertanggungjawab menjaga dan melindungi alam dan penghuninya. 2. Rujuk juga objektif Unit 1. | i. Mengkaji kesan tindakan manusia menguruskan alam terhadap penghuninya. - Bencana alam - Pencemaran ii.Membincangkan kata-kata hikmat yang bertemakan manusia dan alam daripada Kung Fu Tze, Lao Tze dan Thirukural. iii.Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 1 | Unit 1Kesejahteraan Alam Tanggungjawab Bersama. | |
Minggu 2 | BP 1.2 Amanah Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain. | Sikap amanah sebagai pegangan hidup. Amalan amanah dalam kehidupan · Amalan slogan ‘Bersih,Cekap dan Amanah’ dalam setiap tugas dan tanggungjawab. - Jentera pentadbiran - Kegiatan politik · Amalan amanah mengikut perspektif agama. - Islam - Buddha - Hindu - Kristian - Sikh. | 1. Melaksanakan setiap tugas dan tanggungjawab dengan amanah seperti yang dituntut oleh agama. 2. Rujuk juga objektif Unit 2. | i. Mengadakan forum bertajuk ‘Bersih Cekap dan Amanah’ dalam pentadbiran kerajaan dan kegiatan politik. ii.Membincangkan amalan amanah mengikut perspektif agama. iii.Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 2. | Unit 2Amanah Pegangan Hidup Kita | |
Minggu 3 | BP 1.3 Harga Diri Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan. | Kecemerlangan tunggak kehidupanPenentuan matlamat hidup yang diingini. · Matlamat untuk mencapai kesejahteraan hidup. - Berjaya - Bahagia · Pengiktirafan masyarakat kepada individu yang mempunyai harga diri - Sokongan - Galakan | 1. Menentukan matlamat yang diingini untuk mencapai kesejahteraan hidup. 2. Rujuk juga objektif Unit 3. | i.Menyusun dan membincangkan matlamat hidup yang diingini mengikut keutamaan. ii.Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 3. | Unit 3Remaja Bermatlamat Hidup Cemerlang | |
Minggu 4 | BP 1.4 Bertanggungajwab Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna. | Pengurusan masa tanggungjawab setiap insan. Pengurusan masa meningkatkan daya produktiviti diri. · Pengurusan masa secara bijaksana - Perancangan masa belajar - Perancangan masa untuk aktiviti kokurikulum. - Perancangan masa untuk keluarga - Perancangan masa untuk diri (beristirehat dan hobi) | 1. Merancang pengurusan masa secara bijaksana dengan penuh tanggungjawab. 2. Rujuk juga objektif Unit 4. | i. Membina jadual pengurusan masa mingguan. ii. Menghasilkan statistik tentang pengagihan masa. Contoh : graf/carta. iii.Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 4. | Unit 4Masa Tidak Menunggu Kita. | |
Minggu4 | BP 1.5 Hemah Tinggi Beradab sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian. | Amalan berhemah tinggi pemangkin tindakan yang bijaksana. Tindakan yang bijaksana melalui pendekatan berhemah · Ramah mesra tanpa mengira status · Usaha menyesuaikan diri dalam pelbagai situasi. | 1. Sentiasa berlaku sopan dalam setiap tindakan. 2. Rujuk juga objektif Unit 5. | i. Membincangkan ciri-ciri kesopanan dalam sesuatu situasi Contoh : Ketika menghadiri Upacara kelahiran,perkahwinan dan pengebumian. ii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 5. | Unit 5Berhemah Tinggi Tinggi Hikmahnya. | |
Minggu 5 | CUTI TAHUN BARU CINA ( 3 Feb – 4 Feb) | |||||
Minggu 6 | BP 1.6 ToleransiKesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham dan kesejahteraan hidup. | Toleransi asas perpaduan kaumToleransi mewujudkan perpaduan masyarakat · Amalan hidup pelbagai kaum perlu dihormati - Agama/Kepercayaan - Cara hidup - Adat resam | 1. Menghormati amalan hidup pelbagai kaum. 2. Rujuk juga objektif Unit 6. | i. Membincangkan contoh-contoh adat resam dan kepercayaan pelbagai kaum berkaitan dengan kelahiran,perkahwinan dan kematian. ii. Sketsa tentang adat resam perkahwinan sesuatu kaum. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 6. | Unit 6Rakyat Bertoleransi Negara Harmoni. | |
Minggu 7 | BP 1.7 BerdikariKebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain. | Amalan berdikari pemangkin pembangunan negara. Ilmu menjana masyarakat berdikari · Masyarakat berilmu yang berdikari membantu membangunkan negara. - Pendidikan - Sains dan teknologi | 1.Menyertai kepentingan berilmu supaya dapat membantu hidup berdkari. 2.Berusaha menuntut ilmu untuk hidup berdikari. 3. Rujuk juga objektif Unit 7. | i. Sumbang saran tentang kepentingan mendapatkan ilmu untuk membantu hidup berdikari. ii.Rujuk aktiviti buku teks Unit 7. | Unit 7Masyarakat Berilmu Masyarakat Berdikari | |
Minggu 8 | BP 1.8 KerajinanUsaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan,kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara. | Kecekalan membawa kejayaan dalam hidup. Berkat cekal dan yakin dalam menghadapi segala rintangan akan menghasilkan kejayaan · Cekal menghadapi dugaan dan cabaran kunc kejayaan - Penjelajah - Perekacipta - Penemu | 1. Berkeyakinan dan tabah menghadapi dugaan dan cabaran untuk mencapai kejayaan. 2. Rujuk juga objektif Unit 8. | i. Membuat satu lakaran untuk menggambarkan konsep kerajinan dan mempamerkan lakaran di papan kenyataan kelas ii. Menghasilkan folio tentang penjelajah/perekacipta/penemu. iii.Rujuk Aktiviti Buku Teks Unit 8. | Unit 8Mereka Yang Berjaya. | |
Minggu 9 &10 | PENTAKSIRAN KENDALIAN BERASASKAN SEKOLAH 1 | |||||
MINGGU 11 | CUTT PERTENGAHAN PENGGAL 1 ( 11/3 HINGGA 19/3) | |||||
Minggu 12 | BP 1.9 Kasih SayangKepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berbekalkan yang lahir daripada hati yang ikhlas. | Ilmu yang bermanfaat boleh mengukuh kasih sayang Manusia yang menyayangi diri dan orang lain senantiasa melengkapkan diri dengan ilmu yang bermanfaat. · Penggunaan ilmu untuk kesejahteraan hidup bersama - Ilmu teknologi maklumat dan komunikasi - Ilmu perubatan · Penyalahgunaan ilmu pengetahuan sains dan teknologi harus dielakkan - Ciptaan senjata nuklear dan kimia - Penggunaan manusia/haiwan dalam ujikaji. | 1. Mengamalkan kasih dengan menggunakan pelbagai ilmu secara bijaksana tanpa menyalahgunakannya 2. Mengamalkan kasih sayang dalam kehidupan seharian. 3. Rujuk juga objektif Unit 9. | i.Membincangkan penyataan berikut dalam konteks penyalahgunaan ilmu pengetahuan sains dan teknologi – “Pengeboman banyak mengorbankan nyawa ” ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 9. | Unit 9Berilmu ke Arah Kesejahteraan Hidup. | |
Minggu 13 | BP 1.10 Keadilan Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah | Pengadilan yang telus pemangkin keamanan dan keharmonian. Keadilan menjamin kesejahteraan masyarakat. · Peranan pelbagai pihak dalam menjamin keadilan. | 1.Menerima amalan keadilan melalui system kehakiman Negara. 1. 2.Bersikap adil dalam mengambil tindakan dan membuat keputusan | i. Membincangkan carta organisasi jenis-jenis mahkamah. ii. Simulasi: perbicaraan di mahkamah. | Unit 10Sistem Mahkamah | |
Minggu 14 Minggu 15 | BP 1.11 RasionalBoleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar. | Sikap rasional asas pertimbangan yang wajar Pemikiran yang matang melahirkan tindakan berhikmah · Kesudian memberi teguran yang membina dan bersedia menerima teguran orang lain. · Amalan berfikir sebelum bertindak. | 1. Mengamalkan sikap rasional dalam setiap tindakan. 2. Rujuk juga objektif Unit 11. | i. Mengadakan perbahasan tentang kepentingan bertindak secara rasional dalam kehidupan. Contoh : Tajuk perbahasan – “Mengejar kebendaan menyebabkan keruntuhan moral masyarakat” ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 11. | Unit 11Berfikir Matang Bertindak Berhikmah. | |
BP 1.12 KesederhanaanBersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. | Kesederhanaan sikap yang muliaSikap kesederhanaan dalam kehidupan · Amalan kesederhanaan mengikut perspektif agama. - Islam - Buddha - Hindu - Kristian - Sikh | 1. Mengamalkan sikap kesederhanaan seperti yang dituntut oleh agama. 2. Rujuk juga objektif Unit 12. | i. Mencari beberapa kata hikmat yang menggambarkan nilai kesederhanaan. ii. Menyediakan poster yang menggambarkan nilai kesederhanaan bersama dengan cogan kata sesuai. iii. Mengarang cerpen yang bertema ‘ kesederhanaan’ iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit 12. | Unit 12Kesederhanaan Cerminan Kemuliaan. | ||
Minggu | Bidang Pembelajaran (BP) 2: Nilai Berkaitan dengan kekeluargaan | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | |
Minggu 16 Minggu 17 | BP 2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga Perasaan cinta , kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga. | Budaya penyayang pegangan hidupBerkeluarga Hari istimewa keluarga menjalin kemesraan sesama anggota keluarga · Hari istimewa keluarga diraikan bersama - Hari ibu / bapa - Ulang tahun perkahwinan - Ulang tahun kelahiran - Hari-hari perayaan | 1. Meraikan hari-hari istimewa keluarga sebagai menunjukkan kasih sayang terhadap keluarga 2. Menunjukkan perasaan kasih dan sayang terhadap keluarga. 3. Rujuk juga objektif Unit 1 | i. Menulis puisi untuk menghargai jasa bakti ibu bapa. ii. Merancang sambutan satu perayaan di kalangan anggota keluarga. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 13 | Unit 13Mereka Mengasih Kita Menyayangi. | |
BP 2.2Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni. | Amalan hormat-menghormati menghindari konflik Sikap prihatin menjamin kesejahteraan keluarga · Saling memahami antara anggota keluarga dengan mengambil kiri aspek perasaan, minat, pendapat dan perlakuan. | 1. Peka terhadap keperluan dan perasaan anggota keluarga. 2. Rujuk juga objektif Unit 14. | i. Syarahan / pidato tentang amalan hormat-menghormati untuk menghidari konflik di kalangan anggota keluarga ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 14 | Unit 14Keluarga Harmoni Hidup Sejahtera. | ||
Minggu 17 | BP 2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun- menurun dalam keluarga | Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab setiap anggota keluarga Tanggungjawab setiap anggota keluarga mengekalkan tradisi keluarga · Amalan sesuatu tradisi keluarga · Amalan tradisi keluarga sebagai cara hidup. | 1.Mengamalkan tradisi keluarga dalam kehidupan seharian. 2.Rujuk juga objektif Unit 15. | i. Mengumpul maklumat tentang tradisi kekeluargaan dan membincangkannya. ii. Mengadakan perbahasan bertajuk ‘Tradisi Kekeluargaan Bukan Penghalang Kemajuan’ iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 15 | Unit 15Kukuhkan Institusi Kekeluargaan. | |
BP 2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia,meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga. | Rumahku SyurgakuKehidpan keluarga berkualiti tanggungjawab anggotanya. · Usaha meningkatkan dan mengekalkan suasana kehidupan keluarga yang berkualiti - Perpaduan - Kemesraan - Perkongsian masa suka dan duka | 1.Bertanggungjawab terhadap keluarga bagi membentuk keluarga bahagia. 2.Rujuk juga objektif Unit 16. | i. Mengumpul maklumat tentang keluarga bahagia dan menulis karangan ringkas berdasarkan hasil sumbangsaran tersebut. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 16, | Unit 16Hubungan Mesra Keluarga Bahagia. | ||
Minggu | Bidang Pembelajaran (BP)3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | |
Minggu 18 | BP 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untu mengekalkan keseimbangan ekosistem. | Cintai alam hargai kehidupanPemeliharaan dan pemuliharaan alam sekitar dijayakan bersama · Usaha penghutanan semula · Usaha mengekalkan keseimbangan ekosistem - Manusia - Flora dan fauna | 1.Melaksanakan tanggung-jawab bersama dengan memelihara dan memulihara alam sekitar. 2.Rujuk juga objektif Unit 17. | i. Mengadakan projek kitar semula. ii. Lawatan ke Institut Penyelidikan Perhutanan atau tempat yang berkaitan dengan penghutanan semula. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 17. | Unit 17Flora Fauna Anugerah Tuhan | |
Minggu 18 | BP 3.2 Keharmonian antara Manusia dengan Alam Sekitar. Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara. | Perancangan dan pengurusan sisa yang sistematik menjamin keselesaan hidup Pelupusan sisa secara terancang dan berteknologi menjamin persekitaran berkualiti · Usaha mengurangkan penggunaan bahan sumber yang terhad. · Usaha mengguna semula · Usaha mengitar semula | 1.Melibatkan diri dalam penjimatan penggunaan sumber dan menguruskan sisa secara bijaksana 2.Rujuk juga objektif Unit 18. | i. Mengadakan lawatan sambil belajar ke satu tempat pengurusan sisa. Contoh : Logi Kumbahan; Pusat Kitaran Semula ii Merancang Minggu Kitar Semula di bilik darjah / sekolah. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 18. | Unit 18Fikir Dahulu Sebelum Buang. | |
Minggu 19- 21 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN 2011 (8/5 HINGGA 24/5) | |||||
Minggu 22-23 | Cuti Pertengahan Tahun 2011(27 MEI hingga 11 JUN) | |||||
Rancangan Tahunan Pendidikan Moral penggal 2 2011
Nilai dan Penerangan | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | |
Minggu 24 Minggu 25 | 3.3Kemapanan Alam Sekitar Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup. | Pengurusan yang berhikmah menjamin keseimbangan alam Pengurusan tanah secara berhikmah menjamin kehidupan berkualiti · Pengurusan tanah secara bertanggungjawab untuk pelbagai aktiviti. - Perindustrian - Pertanian - Perlombongan - Petempatan | 1.Menjaga dan menguruskan alam sekitar dengan sebaik-baiknya 2.Rujuk juga objektif Unit 19. | i. Projek individu / berkumpulan : - Mengenalpasti satu kawasan tanah di sekolah untuk projek pertanian - Melakarkan pelan pengurusan tanah tersebut - Membentangkan kertas kerja tentang pengurusan tanah tersebut. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 19. | Unit 19Alam Sebagai Teman. |
3.4Peka terhadap isu-isu Alam Sekitar Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya | Keseimbangan alam sekitar menjamin kesejahteraan semua hidupan Pengekalan keseimbangan alam sekitar tanggungjawab bersama · Peranan pelbagai pihak dalam menjaga kualiti alam sekitar - Individu - Agensi kerajaan ( Jabatan Alam Sekitar ) - Badan bukan kerajaan (NGO) tempatan - Badan NGO antarabangsa ( World Wildlife Fund dan Green Peace ) | 1.Melibatkan diri dengan agensi-agensi berkaitan dalam menjaga kualiti alam sekitar. 2.Rujuk juga objektif Unit 20. | i. Mengumpul maklumat tentang peranan pelbagai agensi dalam menjaga kualiti alam sekitar dan membincangkannya. ii. Merancang dan menjalankan aktiviti penjagaan alam sekitar di sekolah. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 20 | Unit 20Alam Sekilat Berkualiti Tanggungjawab Bersama. | |
Minggu | Bidang Pembelajaran (BP) 4: Nilai Berkaitan Patrotisme | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks |
Minggu 26 | 4.1 Cinta akan Negara Perassan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri . | Cinta akan negara membawa kemajuan Kemajuan negara kebanggaan rakyat · Bangga dengan kemajuan negara dalam pelbagai bidang - Ekonomi - Sains dan teknologi | 1.Bangga dan menyokong usaha pelbagai bagi memajukan negara dalam pelbagi bidang. 2.Rujuk juga objektif Unit 21. | i. Membincangkan cara-cara untuk menunjukkan rasa terima kasih kepada kerajaan kerana berusaha ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 21. | Unit 21 Kemajuan Negara Kebanggaan Rakyat. |
4.2 Taat Setia kepada Raja dan Negara Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan negara. | Sejarah negara pemangkin semangat patriotik Kesetiaan rakyat dalam memperjuangkan kemerdekaan dan kedaulatan negara menjadi teladan generasi kini. · Perjuangan anak watan menentang penaklukan penjajah. - Dato’Onn bin Jaafar - Datuk Penglima Bukit Gantang - Dato’ Nik Ahmad Kamil - Dato’ Hamzah Abdullah - Rosli Dhobi · Perjuangan untuk menuntut kemerdekaan negara. - Pakatan murni ke | 1.Patuh dan setia kepada negara sebagaimana yang ditunjukkan oleh tokoh-tokoh yang mempertahankan maruah negara. 2.Rujuk juga objektif Unit 22. | i. Membuat kajian kes tentang perjuangan salah seorang anak watan dalam menentang penjajah. ii. Sketsa tentang tuntutan kemerdekaan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 22. | Unit 22Berjuang Demi Kedaulatan Negara. | |
Minggu 27 | 4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara. | Rakyat setia negara gemilang. Berkorban demi negara · Kesanggupan rakyat berkorban untuk berbakti kepada negara. - Nyawa - Harta benda. | 1. Menjadi rakyat yang sanggup berkorban dan berbakti untuk negara. 2.Rujuk juga objektif Unit 23. | i. Menghasilkan cerpen/esei bertema ‘Pengorbanan rakyat untuk negara’ ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit.23 | Unit 23Keranamu |
Minggu | Bidang Pembelajaran 5Nilai Berkaitan dengan Hak Asasi Manusia | Kandungan Akademik | Objektif/ Hasil pembelajaran | Aktiviti pembelajaran | Panduan Guru/ Buku Teks |
Minggu 27 | Bidang Pembelajaran 5Nilai Berkaitan dengan Hak Asasi Manusia. 5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna. | Pengiktirafan menjadi pemangkinPerkembangan diri. Pengiktirafan kanak-kanak dari segi bakat dan kebolehan · Peringkat pengiktirafan - Sekolah - Kebangsaan · Bentuk-bentuk pengiktirafan - Lisan - Bertulis | 1. Menyedari hak mendapat layanan dan pengiktirafan setimpal dengan bakat dan pencapaian. 2. Rujuk juga objektif Unit 24. | i. Sumbang saran tentang jenis- pengiktirafan dan layanan yang wajar diberikan kepada murid- murid atas pencapaian dan kebolehan mereka. iii. Rujuk aktiviti buk iv. u teks Unit 24. | Unit 24Keistimewaan Kanak-kanak, Kita Hargai. |
Minggu28 | 5.2 Menghormati Hak Wanita Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh member sumbang- an dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara. | Hak wanita diperuntukan dalam undang-undang. Dasar Wanita Negara menjana kemajuan Wanita · Penggubalan Dasar Wanita Negara Menjamin kebajikan dan kepentingan wanita - di luar bandar. - Kurang berupaya dan cacat - Pekerjaan - Keperluan kesihatan - Peluang pendidikan. | 1. Menyokong usaha pelbagai pihak dalam mengangkat martabat wanita. 2. Rujuk juga objektif Unit 25. | i.Kajian kes tentang usaha kerajaan dalam menjamin kebajikan dan kepentingan wanita. ii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 25. | Unit 25Mengangkat Martabat Kaum Wanita |
Minggu29 | 5.3 Melindungi Hak Pekerja Menghormati,menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan,jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara. | Pekerja berkualiti teras kejayaan negara. Usaha meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja tanggungjawab bersama. · Peranan pelbagai pihak bagi meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja. -Kementerian Sumber Manusia -Kesatuan Sekerja -Pertubuhan Buruh Antarabangsa | 1.Menyokong usaha pelbagai pihak dalam meningkatkan kualiti perkhidmatan pekerja. 2.Rujuk juga objektif unit 26. | i.Perbincangan tentang cara meningkatkan mutu perkhidmatan pekerja. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 26. | Unit 26Pekerja Nadi Negara. |
Minggu 30 & 31 | 5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan. | Golongan kurang berupaya aset negara Kecacatan tidak menghalang seseorang individu untuk berjaya · Golongan kurang berupaya berkebolehan untuk berjaya -Tempatan/negara -Antarabangsa | 1.. Menerima bahawa kecatatan bukan penghalang untuk berjaya dan menjadi terkenal. 2.. Mengiktiraf sumbangan golongan yang kurang berupaya. 3. Rujuk juga objektif Unit 27. | i. Memilih seorang individu yang tidak sempurna sifat fizikalnya tetapi berjaya dalam bidang yang diceburinya. Ceritakan penglaman dan pencapaiannya. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 27. | Unit 27Keistimewaan yang Menyerlah. |
Minggu32 | 5.5 Melindungi Hak Pengguna Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu,mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksplotasi. | Pengguna penggerak kualiti perkhidmatan. Hak pengguna wajar diperjuangkan · Usaha mendapatkan layanan yang adil. · Amalan berwaspada terhadap akibat pengeksploitasian pengguna atau pengeluar | 1. Membela hak pengguna untuk mendapat barangan dan perkhidmatan yang berkualiti. 2. Rujuk juga objektif Unit 28. | i.Sketsa tentang hak pengguna untuk mendapat barangan dan perkhidmatan yang berkualiti. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 28. | Unit 28Pengguna Bijak Masyarakat Sejahtera. |
Minggu | Bidang Pembelajaran 6Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi | Kandungan Akademi | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | BBM Panduan Guru /Buku Teks |
Minggu33 | 6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang. Menerima dan mematuhi peraturan dan undang- undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada. | Penguatkuasaan undang-undang menjamin kestabilan negara. Tanggungjawab rakyat mematuhi undang-undang negara · Patuh kepada undang-undang yang diperuntukkan. - Akta Keselamatan Dalam Negeri - Akta dadah Berbahaya - Akta Juvana - Akta Cukai Pendapatan. | 1. Menerima kenyataan bahawa setiap kegiatan yang mematuhi undang-undang penting untuk pembangunan dan kestabilan negara. 2.. Mematuhi undang-undang negara. 3. Rujuk juga objektif Unit 29. | i. Membincangkan kepentingan mematuhi peraturan pembayaran cukai pendapatan untuk pembangunan negara. ii.Forum : Kepentingan akta dalam penguatkuasaan undang-undang. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 29. | Unit 29Undang-undang Asas Kestabilan Negara. |
Minggu34 | 6.2 Kebebasan Bersuara Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjagakeselamatan dan ketenteraman. | Kebebasan bersuara di tempat awam berasaskan adab dan peraturan Kebebasan bersuara dengan batasan menjamin ketenteraman bersama · Batasan berucap di tempat awam - Peraturan berucap - Tidak menyentuh isu sensitif - Tidak menimbulkan huru-hara | 1. Mematuhi peraturan berucap di tempat awam. 2.Rujuk juga objektif Unit 30. | i. Berpidato/berucap/syarahan berasaskan adab dan peraturan. ii.Membincangkan kesan buruk ‘tunjuk perasaan’ berdasarkan keratan akhbar. iii.Rujuk aktiviti buku teks Unit 30. | Unit 30Kebebasan Mengikut Perlembagaan |
Minggu35 | Cuti Pertengahan Penggal 2 (3/9 hingga 11/9 2011) | ||||
Minggu36 & 37 | 6.3 Kebebasan Beragama Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan | Memelihara kesucian tempat beribadat hak setiap penganut agama. Sikap saling menghormati tempat beribadat penganut pelbagai agama mengelak prasangka kaum. · Amalan menghormati tempat beribadat penganut pelbagai agama. - Masjid dan surau - Tokong - Kuil - Gereja - Wat Vihara - Gurdwara. | 1.. Menjaga kesucian tempat beribadat agama sendiri dan menghormati tempat beribadat agama penganut lain. 2.Menghormati anutan dan amalan agama orang lain. 3.Rujuk juga objektif Unit 31. | i. Sumbang saran tentang peraturan di tempat beribadat pelbagai agama. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 31. | Unit 31Menghormati Tempat Beribadat Amalan mulia. |
6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan,undang-undang dan Perlembagaan Malaysia. | Rakyat penyumbang ke arah pembangunan negara. Kebebasan melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti demi membangunkan negara. · Usaha melibatkan diri dalam aktiviti khidmat sosial - Unit beruniform - Organisasi kebajikan - Pertubuhan sukarela | 1.. Memberi khidmat sosial ke arah pembangunan negara demi kebaikan bersama. 2. Rujuk juga objektif Unit 32. | i. Lawatan sambil belajar ke salah sebuah organisasi kebajikan. Contoh : Rumah warga tua Rumah anak yatim ii. Membuat laporan tentang cara hidup penghuni rumah kebajikan dan memberi cadangan cara-cara orang ramai dapat membantu mereka. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 32. | Unit 32Berkhidmat untuk Negara. | |
Minggu38 | 6.5 Sikap Keterbukaan Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaruan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat | Sikap keterbukaan menjamin hubungan yang harmonis Amalan sikap terbuka dalam hubungan dengan pelbagai pihak. · Nasihat ,kritikan dan teguran diberi dan diterima dengan sikap terbuka - Anggota keluarga - Pihak sekolah - Anggota masyarakat. | 1. Bersedia menerima nasihat,kritikan dan teguran. 2. Rujuk juga objektif Unit 33. | i. Main peranan sebagai seorang yang menerima teguran/kritikan. ii. Sumbang saran tentang kebaikan bersikap terbuka menerima nasihat/ktirikan/teguran. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 33. | Unit 33Sikap Terbuka yang Berhikmah. |
Minggu | Bidang Pembelajaran 7Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian | Kandungan Akademik | Objektif/ Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru/ Buku Teks |
Minggu39 | 7.1 Hidup Bersama Secara Aman Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama,bangsa,dan budaya. | Masyarakat Bersatu Negara Makmur. Perpaduan dan keharmonian negara dipikul bersama · Peranan pelbagai pihak dalam menyatupadukan rakyat ke arah keharmonian negara. - Individu - Agensi kerajaan - Agensi Bukan Kerajaan | 1.Turut serta dalam usaha-usaha ke arah menyatupadukan masyarakat. 2. Rujuk juga objektif Unit 34. | i. Syarahan/Pidato bertema ‘Perpaduan’ ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 34. | Unit 34 |
Minggu40 | 7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama Usaha yang baik dan mambina yang dilakukan bersama pada peringkat individu,komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat. | Peningkatan taraf hidup rakyat, usaha bersama. Wawasan 2020 dijayakan bersama · Iltizam rakyat dalam merealisasikan Wawasan 2020. - Matlamat Wawasan 2020 - Cabaran-cabaran Wawasan 2020 | 1.Menerima cabaran-cabaran wawasan 2020 dan berusaha menjadikan kenyataan. 2. Rujuk juga objektif Unit 35 | i. Membincangkan cabaran-cabaran Wawasan 2020 di peringkat sekolah. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 35. | Unit 35Wawasan 2020 Kita Jayakan Bersama. |
Minggu41 | 7.3 Saling Menghormati antara Negara Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat. | Dasar · Dasar Berkecuali - Konsep Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN) | 1. Menyokong Dasar Berkecuali 2. Rujuk juga objektif Unit 36. | i. Membincangkan sejauh mana konsep ZOPFAN dapat mewujudkan suasana yang aman dan bebasa di Asia Tenggara. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 36. | Unit 36Keistimewaan Dasar Luar Malaysia. |
Minggu 42-43 | Ulangkaji Peperiksaan | ||||
Minggu 44-46 | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN 2011 ( 30 okt – 16 nov) | ||||
Minggu 47 | Cuti Akhir Tahun 2010 ( 18/11/ 2011 hingga 1/1 2012) |
0 comments:
Post a Comment