Rancangan Tahunan Pendidikan Moral Tingkatan Dua 2011
[ Semester 1)
Minggu | Bidang Pembelajaran(BP)1: Nilai Berkaitan dengan Perkembangan Diri | Kandungan Akademik | Objektif / Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru/ Buku Teks | ||||
Minggu 1 | BP 1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan-Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara. | Percaya kewujudan Tuhan asas kesejahteraan hidup Agama benteng hidup manusia · Keperluan beragama dalam kehidupan manusia - Sikap taat dan patuh kepada suruhan Tuhan. - Agama memandu manusia ke arah kebaikan dan kesejahteraan hidup | i. Mengamalkan ajaran agama sebagai panduan hidup ii Rujuk juga objektif Pembelajaran 1-2 Unit 1 dalam Buku Teks. | i. Berbincang tentang kepentingan agama dalam kehidupan. ii. Menghasilkan esei bertema ‘Buat baik dibalas baik’ iii.Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 1 iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 1 Agama Asas Kesejehteraan Manusia | ||||
Minggu 2 | BP 1.2 Amanah Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain. | Amanah menjamin perhubungan yang harmonis Sikap amanah menimbulkan kepercayaan orang lain
- Anggota keluarga - Rakan sebaya - Warga sekolah - Anggota masyarakat | i. Bersikap amanah dalam hubungan dengan anggota keluarga dan individu lain ii. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 2 dalam Buku teks. | i. Melakonkan satu situasi sikap amanah dalam kehidupan ii. Menyenaraikan cirri amanah dalam pelbagai situasi - Koperasi sekolah - Bendahari persatuan/kelab iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 2 iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 2 Amanah Mencerminkan Peribadi Mulia | ||||
Minggu 3 | BP 1.3 Harga Diri Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan. | Sayang akan diri membentuk peribadi mulia Perlakuan yang baik membentuk jati diri
- Kumpulan kongsi gelap - Penyalahgunaan dadah - Merokok - Pergaulan bebas | 1. Menghindari amalan yang boleh menjejaskan maruah diri 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 3 dalam buku teks. | i. Ceramah yang bertema ‘Tingkatkan Maruah Diri’ ii. Simulasi/main peranan sebagai murid yang mengelak daripdaa terlibat dalam kegiatan yang menjejaskan maruah diri. iii. Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 3. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 3Remaja Harapan Negara | ||||
Minggu 4 | BP 1.4 Bertanggungajwab Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna. | Sikap bertanggungjawab menjamin kesejahteraan hidup Amalan bertanggungjawab menjamin kesempurnaan tugas
- Rumah - Sekolah - Masyarakat | 1. Menjalankan tanggungjawab di rumah, sekolah dan dalam masyarakat dengan sempurna. 2 Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 4 dalam buku teks. | i Menyenaraikan tanggungjawab diri di rumah, sekolah dan dalam masyarakat. ii. Main peranan untuk menunjukkan sikap bertanggungjawab dalam pelbagai situasi iii. Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 4. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 4Bertanggungjawab Amalan Terpuji | ||||
Minggu 5 | CUTI TAHUN BARU CINA | ||||||||
Minggu 6 | BP 1.5 Hemah Tinggi Beradab sopan dan berbudi Pekerti mulia dalam Pergaulan seharian. | Hemah tinggi mencerminkan peribadi mulia Tutur kata dan tingkah laku yang selaras dengan norma masyarakat · Tutur kata dan tingkah laku terpuji - Menghormati orang lain - Berterima kasih atas pemberian · Jauhi sikap negatif - Angkuh - Bercakap besar - Mementingkan diri | 1. Mengamalkan peraturan dan tingkah laku yang sesuai dengan norma masyarakat. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 5 dalam buku teks. | i. Memerhati tingkah laku rakan di sekolah dan menyenaraikan tingkah laku yang berhemah ii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 5. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 5Hemah Tinggi Mencerminkan Keperibadian Individu | ||||
Minggu 7 | BP 1.6 ToleransiKesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham dan kesejahteraan hidup. | Toleransi menjamin kemesraanAmalan toleransi mengekalkan hubungan yang mesra
- Anggota keluarga - Rakan sebaya - Warga sekolah - Masyarakat | 1. Bertolak ansur dan mengawal diri bagi menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 6 dalam buku teks. | i. Berkongsi pengalaman tentang sikap bertoleransi dalam menjaga hubungan yang baik dengan keluarga dan orang lain. ii. Perbincangan tentang kesan jika sikap bertoleransi tidak diamalkan dalam kehidupan seharian. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 6. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 6Toleransi Menjamin Kemesraan | ||||
Minggu 8 &9 | BP 1.7 BerdikariKebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain. | Berdikari membawa kejayaanKemampuan menyelesaikan masalah memupuk sikap berdikari.
- Secara individu - Secara kumpulan | 1. Berkeupayaan menyelesaikan masalah sendiri secara individu atau berkumpulan. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 7 dalam buku teks. | i. Main peranan sebagai anak/murid yang berdikari dalam membuat kerja rumah/sekolah. ii. Menceritakan anggota keluarga yang berjaya atas hasil usaha sendiri iii.Rujuk aktiviti buku teks Unit 7. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 7Berdikari Mencerminkan Kedewasaan | ||||
Minggu 10 | Peperiksaan Kendiri berasaskan sekolah 1 | ||||||||
Minggu 11 | Cuti pertengahan Penggal 1 | ||||||||
Minggu 12 | BP 1.8 KerajinanUsaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan,kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara. | Rajin dan usaha tangga kejayaanKegigihan dalam kehidupan seharian
- Diri - Keluarga - Sekolah | 1. Berusaha dengan gigih demi kepentingan diri, keluarga dan sekolah. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 8 dalam buku teks. | i Mengumpul dan membincangkan kata-kata hikmah berkaitan tema kerajinan ii. Mewawancara atau kajian kes tentang individu yang telah berjaya. iii.Rujuk Aktiviti Buku Teks Unit 8. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 8Usaha Tangga Kejayaan | ||||
Minggu 13 | BP 1.9 Kasih SayangKepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berbekalkan yang lahir daripada hati yang ikhlas. | Kasih sayang asas kesejahteraan hidup Kasih dan sayang semua hidupan di dunia · Sayangi semua hidupan - Manusia - Fauna - Flora | 1. Menyayangi dan tidak memusnahkan semua hidupan di dunia. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 9 dalam buku teks. | i. Menghayati dan membincangkan kirik lagu bertemakan kasih sayang. ii. Lawatan ke rumah kebajikan, zoo, hutan rekreasi dan membuat laporan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 9. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 9Kasih Sayang Membawa Kebahagiaan. | ||||
Minggu 14 | BP 1.10 KeadilanTindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah. | Keadilan menjamin kesejahteraan bersama Keadilan membentuk budaya sekolah
- Hukuman dan gajaran - Layanan antara murid - Kemudahan | 1. Menerima dan mengamalkan prinsip keadilan di sekolah. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 10 dalam buku teks. | i. Menulis esei berkaitan dengan tema amalan keadilan di sekolah. ii. Main peranan - Pelaksanaan prinsip keadilan di sekolah. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 10. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 10Keadilan Hak Semua | ||||
Minggu 15 | BP 1.11 RasionalBoleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar. | Sikap rasinal membentuk pemikiran yang matang Pemikiran terbuka menjamin keputusan yang bijak
- Bukti yang kukuh - Pengetahuan - Pengalaman | 1. Membuat keputusan setelah menimbangkan pelbagai factor. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 11dalam buku teks. | i. Menyenaraikan kebaikan mambuat keputusan setelah menimbangkan pelbagai factor. ii. Mengumpul keratin akhbar tentang kegiatan perlumbaan haram, rasuah, penyalahgunaan dadah dan membuat analisa akibat kegiatan tersebut. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 11. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 11Remaja Berdisiplin Negara Aman | ||||
BP 1.12 KesederhanaanBersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. | Hidup sederhana asas kesejehteraan bersama Sikap sederhana dalam hubugan
- Pergaulan - Membantu mengikut kemampuan diri. | 1. Mengambil tindakan dengan mengambil kira kepentingan diri dan orang lain. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 12 dalam buku teks. | i. Melengkapkan senarai semak kendiri tentang nilai kesederhanaan dalam hubungan dengan orang lain. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 12. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 12Kesederhanaan Asas Perhubungan Harmoni | |||||
Minggu | Bidang Pembelajaran (BP) 2: Nilai Berkaitan dengan kekeluargaan | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | ||||
Minggu 16 | BP 2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga Perasaan cinta , kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga. | Kasih sayang asas keluarga bahagia Kebahagiaan keluarga tanggungjawab bersama
| 1. Menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 13 dalam buku teks. | i. Peta minda tentang cirri-ciri keluarga bahagia ii. main peranan sebagai anak yang menyayangi ibu bapa dan anggota keluarga yang lain. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 13. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 13Kasih Sayang Teras Keluarga Bahagia. | ||||
Minggu 17 | BP2.1 Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni. | Pegangan agama menjamin keluarga bahagia Hormat dan taat kepada ibu bapa tuntutan agama
- Islam - Buddha - Hindu - Kristian - Sikh | 1. Memulia dan mentaati ibu bapa seperti yang dituntut agama 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 14 dalam buku teks. | i. Menyenaraikan perlakuan yang menunjukkan sikap hormat dan taat kepada anggota keluarga. ii. Mengumpul maklumat daripada pelbagai media dan membincangkan kedudukan ibu bapa mengikut perspektif agama. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 14 iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 14Memuliakan dan Mentaati Ibu Bapa | ||||
Minggu 18 | BP 2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-menurun dalam keluarga | Tradisi kekeluargaan warisan berharga Amalan adapt menghidupkan tradisi kekeluargaan
- Sambutan sesuatu perayaan bersama keluarga. | 1. Mematuhi adat dan tradisi yang diamalkan oleh keluarga. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 15 dalam buku teks. | i. Mengumpul gambar berserta penerangan ringkas mengenai adat dan tradisi keluarga dan menghasilkan buku skrap. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 15 iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 15Adat Tradisi Mengeratkan Hubungan Kekeluargaan | ||||
BP 2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia,meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga. | Tanggungjawab terhadap keluarga ialah satu amanah Maju diri demi kebahagiaan hidup keluarga
- Pendidikan - Kerjaya | 1. Belajar bersungguh- sungguh untuk kemajuan diri dan keluarga. 2. Menjalankan tanggungjawab terhadap keluarga 3. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 16 dalam buku teks. | i. Membina carta roda masa depan yang menunjukkan kemajuan diri dalam pendidikan dan kerjaya. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 16. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 16Keluarga Pendorong Kejayaan | |||||
Minggu | Bidang Pembelajaran (BP)3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks |
Minggu 19 | BP 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem. | Persekitaran berkualiti kesejahteraan bersama Keceriaan sekolah tanggungjawab bersama
- Kebersihan dan penghijauan persekitaran sekolah. | 1. Menjaga persekitaran supaya sentiasa bersih dan segar. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 17 dalam buku teks. | i. Menjaga dan menceriakan kawasan di sekolah. ii. Membuat penilaian tentang kebersihan kawasan-kawasan di sekolah. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 17. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 17Sekolah Ceria Murid Gemilang |
BP 3.2 Keharmonian antara Manusia dengan Alam Sekitar. Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara. | Air sumber alam berharga Air nadi kehidupan
- Punca air dan kegunaannya - Tanggungjawab menjaga kebersihan sumber air. - Penjimatan air | 1. Menjaga kebersihan sumber air dan mengekalkan pembaziran. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 18 dalam buku teks. | i Menghasilkan poster bertemakan ‘Air’ ii. Buku skrap : - Kepentingan air iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 18. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 18Hargai Air |
Minggu 20 | 3.3 Kemapanan Alam Sekitar Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup. | Perlindungan santauri hidupan tanggungjawab bersama Zon persisiran pentai perlu dilindungi
| 1. Melibatkan diri dalam melindungi zon persisiran pantai. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 19 dalam buku teks. | i. Tayangan vodeo tentang perlindungan santuari. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 19. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 19Pantai Indah Negara Permai |
Minggu 21 | PENTAKSIRAN KENDALIAN BERASASKAN SEKOLAH (PKBS) 2 | | |||
Minggu 22 & 23 | CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2011 | | |||
Minggu 24 | 3.4 Peka terhadap isu-isu Alam Sekitar Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya | Bencana alam ialah fenomena semulajadi Peka terhadap kejadian bencana alam demi keselamatan bersama
| 1 Peka terhadap kejadian dan kesan bencana alam serta mengenal pasti langkah-langkah persediaan dalam menghadapi bencana alam. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 20 dalam buku teks . | i. Membina peta aliran yang menunjukkan persediaan yang dibuat dalam menghadapi bencana alam. ii. Mengumpul maklumat daripada media catak atau elektronik dan berbincang tentang bencana alam iii. Melakonan satu latihan kecemasan iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit 20 v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 20Menangani Bencana Alam Tanggungjawab Bersama |
Minggu | Bidang Pembelajaran 4 Nilai Berkaitan patrotisme | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks |
Minggu 25 | 4.1 Cinta akan Negara Perassan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri . | Nikmat dan keselesaan hidup tanda kemakmuran negara Kemudahan dan perkhidmatan sosial negara tanggungjawab bersama · Perasaan bangga dengan kemudahan awam dan perkhidmatan sosial negara · Sikap bertanggungjawab menjaga kemudahan awam dan perkhidmatan sosial yang terdapat dalam negara | 1. Berbangga serta menggunakan sebaik-baik segala perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan oleh kerajaan. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 21dalam buku teks. | i. negeri menceritakan rasa bangga terhadap kemudahan awam/perkidmatan sosial yang ada dalam negara ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 21. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 21 Negara Makmur Rakyat Sejahtera |
Minggu 26 | 4.2 Taat Setia kepada Raja dan Negara Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan negara. | Raja dan pemimpin payung negaraKesetiaan kepada raja dan negara ialah kewajipan bagi setiap rakyat · Tata laku dalam majlis yang dihadiri oleh pembesar negara · Taat setia kepada raja dan negara - Hari Keputeraan - Hari Kebangsaan - Pertabalan Raja | 1 Menghormati dan mentaat upacara dan majlis rasmi yang dihadiri oleh pembesar negara 2.Menyokong dan menyertai program- program sambutan hari kebesaran negara. 3.Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 22 dalam buku teks. | i. Menunjukkan rakaman pertabalan Yang Dipertuan Agong/Sultan dan membuat perbincangan tentang tata laku dalam majlis tersebut. ii.Merancang dan menyertai program Hari Kebangsaan di peringkat sekolah - Melukis/mewarna/mengibar Bendera - Sudut patriotisme di dalam kelas. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 22. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 22Raja Payung Negara |
Minggu 27 | 4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara. | Sanggup berkorban demi kebajikan masyarakat dan kemakmuran negara Kesanggupan melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan
- Ekonomi - Kesihatan - Pendidikan - Sukan | 1.Sanggup mengambil bahagian dalam aktiviti kemasyarakatan demi negara 2.Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 23 dalam buku teks. | i. Membuat laporan tentang aktiviti kemasyarakatan yang pernah disertai. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit.23 iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 23Berbakti untuk Negara |
| Bidang Pembelajaran 5Nilai Berkaitan dengan Hak Asasi Manusia. | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks |
Minggu 28 | . 5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna. | Persekitaran mempengaruhi pertumbuhan kanak-kanak Ibu bapa pelindung kanak-kanak
- Pendidikan - Perlindungan | 1. Menyedari kanak- kanak berhak mendapat pendidikan dan perlindungan untuk menjamin kehidupan yang sempurna 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 24 dalam buku teks. | i. Berbincang dan menghasilkan buku skrap tentang persekitaran yang selesa untuk kanak-kanak - Tempat tinggal - Suasana pembelajaran ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 24. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 2Ibu Bapa Pelindung Kanak-kanak |
Minggu 29 | 5.2 Menghormati Hak Wanita Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbang- an dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara. | Pengiktirafan hak wanita menjamin pembangunan insane Hak wanita tanggungjawab bersama
- Hal-hal kebajikan - Peluang kenaikan pangkat - Pengeksploitasian - Iklan | 1. Bersikap terbuka dalam mengiktiraf wanita sebagai golongan yang berkebolehan, berpotensi dan bermaruah. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 25dalam buku teks. | i. Mengumpul maklumat diri media cetak dan media elektronik tentang pengeksploitasian wanita dan mempamerkan di kelas. ii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 25. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 25Menghormati Hak Wanita Tanggungjawab Semua |
Minggu30 | 5.3 Melindungi Hak Pekerja Menghormati,menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan,jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara. | Majikan yang prihatin meningkatkan produktiviti negara Majikan prihatin pekerja berjaya
- Keselesaan tempat kerja - Peluang meningkatkan kerjaya - Kemudahan berekreasi | 1. Menerima hakikat bahawa kebajikan pekerja merupakan tanggungjawab majikan. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 unit 26 dalam buku teks. | i. Mengumpul iklan kerja dari akhbar dan membuat perbandingan tentang kemudahan serta faeah yang ditawarkan ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 26. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 26Utamakan Kebajikan Pekerja |
Minggu31 | 5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan. | Golongan kurang berupaya insan ciptaan Tuhan Prihatin terhadap golongan kurang berupaya
- Keluarga - Rakan sebaya - Anggota masyarakat | 1. Memberi layanan dan sokongan yang baik kepada golongan kurang berupaya 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 27 dalam buku teks. | i Lawatan ke pusat spastik atau kelas pendidikan khas dan membuat laporan. ii.Tayangan video berkaitan dengan golongan kurang berupaya dan berbincang tentang layanan yang diberi. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 27. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 27Keistimewaan Golongan Kurang Upaya |
Minggu32 | 5.5 Melindungi Hak Pengguna Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu,mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksplotasi. | Kesedaran pengguna tanda masyarakat Pendidikan kepenggunaan asas kepekaan pengguna
- Maklumat tentang barangan dan perkhidmatan supaya mudah membuat pilihan dan mengelakkan penipuan - Perlindungan daripada penggunaan barangan dan perkhidmatan yang membahayakan | 1. Menyedari dan mengenal pasti hak pengguna untuk mendapat perlindungan dan maklumat tentang barangan dan perkhidmatan. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 28 dalam Buku Teks. | i. Mengumpul, membincangkan dan mempamerkan maklumat tentang hak pengguna daripada media cetak dan elektronik. ii. Menulis Persatuan Penguna tentang barangan/perkhidmatan yang tidak memuaskan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 28. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 28Pengguna yang Bijaksana |
Minggu | Nilai dan PeneranganBidang Pembelajaran 6Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi. | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | BBM Panduan Guru /Buku Teks |
Minggu33 | 6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang. Menerima dan mematuhi peraturan dan undang- undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada. | Undang-undang menjamin kesejahteraan hidup masyarakat Undang-undang menjamin keselamatan di jalan raya
- Perlumbaan haram - Memandu tanpa lessen - Memandu dalam keadaan mabuk - Kecuaian pejalan kaki | 1. Mematuhi peraturan dan undang-undang jalan raya bagi menjamin keselamatan diri dan orang lain. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-3 Unit 29 dalam buku teks. | i. Mencari maklumat tentang kesalahan-kesalahan di jalan raya. ii. Ceramah keselamatan di jalan raya oleh pegawai JPJ atau Polis iii.Mempamerkan keratin akhbar berkaitan dan mengadakan perbincangan tentang pentingnya mematuhi peraturan dan undang- undang jalan raya. iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit 29. v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 29Keselamatan di Jalan Raya Tanggungjawab Kita |
Minggu 34 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 | ||||
Minggu 35 | 6.2 Kebebasan Bersuara Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman. | Kebebasan bersuara mencerminkan keluarga berfikiran terbuka Amalan bermusyawarah sebagai budaya hidup berkeluarga
- Perbincangan bersama keluarga dalam pelbagai hal - Perasaan dan emosi dikawal. | 1. Berbincang dengan anggota keluarga dalam suasana yang harmoni. 2.Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 30 dalam Buku Teks. | i. Skesta atau main peranan sebagai anggota keluarga yang mengamalkan kebebasan bersuara dalam perbincangan secara terbuka dan harmoni. ii.Rujuk aktiviti buku teks Unit 30. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 30Kebebasan Bersuara Menjamin Keharmonian Keluarga |
Minggu36 | 6.3 Kebebasan Beragama Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan | Kebebasan beragama lambang masyarakat majmuk Rakyat
- Sambutan Maulidur-Rasul (Islam) - Hari Wesak (Buddha) - Thaipusam (Hindu) - Good Friday (Kristian) - Hari Vasakhi (Sikh) | 1. Meraikan upacara keagamaan sendiri dan menghormati upacara keagaman orang lain. 2. Rujuk juga objektif pembelajaran 1-2 Unit 31 dalam buku teks. | i. Perbincangan tentang perayaan keagaman sendiri dan pentingnya menghormati perayaan keagamaan orang lain. ii.Menghasilkan folio tentang perayaan keagamaan di iii.Rujuk aktiviti buku teks Unit 31. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 31Kebebesan Beragama Di Malaysia |
Minggu37 & 38 | 6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan,undang-undang dan Perlembagaan | Minda yang sihat melalui aktiviti yang bermanfaat Aktiviti kemsayarakatan dijayakan bersama
- Aktiviti kebajikan dengan mesyarakat setempat | 1. Melibatkan diri dalam aktiviti kebajikan dan kemasyarakatan demi pembangunan negara. 2. Rujuk juga Objektif Pembelajaran 1-2 Unit 32 dalam Buku Teks Unit 32. | i. Menyenaraikan aktiviti luar sekolah yang berfaedah dan mengkaji kesannya. ii Rujuk aktiviti buku teks Unit 32. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 32Penglibatan Diri dalam Aktiviti Kemasyarakatan |
Minggu39 &40 | 6.5 Sikap Keterbukaan Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaruan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat | Sikap terbuka tanda kematangan fikiran Teguran yang membina penting untuk kebaikan bersama
- Akademik - Kokurikulum - Bimbingan dan kaunseling | 1. Menerma pandangan dan teguran orang lain demi kebaikan bersama. 2. Rujuk juga objektif Pembelajaran 1-2 Unit 33 dalam Buku Teks. | i. Main peranan - Orang yang memberi teguran dan orang yang menerima teguran dalam sesuatu hal. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 33. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 33Kematangan Berfikir Penting untuk Kebaikan Bersama |
| Bidang Pembelajaran 7Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | BBM Panduan Guru /Buku Teks |
Minggu41 | 7.1 Hidup Bersama Secara Aman Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama ,bangsa,dan budaya. | Perpaduan masyarakat tunggak kesejehteraan negara Semangat kejiranan membentuk kesejahteraan masyarakat
- Kunjungan Muhibah (Rumah terbuka, ziarah menziarahi, saling membantu, hari keluarga) | 1. Menjadi jiran baik yang boleh dicontohi oleh masyarakat. 2. Rujuk juga objektif Permbelajaran 1-2 Unit 34 dalam Buku Teks. | i. Membincangkan cirri-ciri jiran yang baik. ii. Projek : membantu jiran dan membuat laporan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 34. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 34Semangat Kejiranan Asas Perpaduan |
Minggu42 Minggu42 | 7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama Usaha yang baik dan mambina yang dilakukan bersama pada peringkat individu,komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat. | Hidup sepakat membawa berkat Permuafakatan masyarakat untuk kebaikan bersama
- Gotong royong - Rukun Tetangga - Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung - Program Pemuafakatan | 1. Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti masyarakat untuk kesejahteraan bersama. 2. Rujuk juga objektif Pembelajaran 1-2 Unit 35 dalam Buku Teks. | i. Melibatkan diri dalam salah satu program komuniti dan membuat laporan ringkas. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 35. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 35Permuafakatan Membawa Berkat |
7.3 Saling Menghormati antara Negara Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat. | Kesepakatan antara negara menjamin kemakmuran sejagat Amalan saling menghormati antara negara menjamin kemantapan ekonoi
| 1. Menerima hakikat bahawa perasaan bertolak ansur dan saling menghormati antara negara menjamin kesepakatan dan pembangunan serantau. 2. Rujuk juga objektif Pembelajaran 1-2 Unit 36 dalam Buku Teks. | i. Menghasilkan buku skrap tentang kesepakatan antara negara serantau dalam pelbagai aspek. ii. Mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber tentang penyelesaian secara diplomasi isu kesempadanan antara negara dan mempamerkan di kelas. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 36. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. . | Unit 36Kesepakatan Menjamin Pembangunan Serantau | |
Minggu 43 | Peperiksaan Akhir Tahun 2011 | ||||
Minggu 44-46 | AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN 2011 | ||||
Minggu 47 | Cuti Akhir Tahun 2011 |
0 comments:
Post a Comment