[ PENGGAL 1&2 ]
Minggu | Bidang Pembelajaran(BP)1: Nilai Berkaitan dengan Perkembangan Diri | Kandungan Akademik | Objektif / Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru/ Buku Teks | |||||||||||||||||
Minggu 1 | BP 1.1 Kepercayaan Kepada Tuhan Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhan-Nya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara. | Hukum dan fenomena alam merupakan peraturan yang ditetapkan pencipta Pengurusan alam secara bertanggungjawab tanda bersyukur dengan angerah Tuhan · Pengurusan alam secara berhikmah untuk kebaikan semua hidupan. | i. Menguruskan alam dengan penuh tanggungjawab sebagai tanda kesyukuran terhadap anugerah Tuhan. iii Rujuk juga objektif 1-3 Unit 1 dalam Buku Teks. MS 1. | i. Tayangan video/gambar/slaid tentang keindahan alam ciptaan Tuhan ii. Membuat buku skrap tentang keindahan alam ciptaan Tuhan. iii.Lawatan ke tepi pantai/sungai/hutan simpan. iv. Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 1 v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 1 Alam Harmoni Manusia Sejahtera | |||||||||||||||||
Minggu 2 | BP 1.2 Amanah Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain. | Pekerja beretika negara berjaya Etika kerja yang positif sebagai satu budaya · Amanah dalam menjalankan tugas sebagai seorang pekerja - Peraturan kerja - Imej organisasi - Banteras rasuah | i. Bersikap amanah dalam melaksanakan tugas dengan mematuhi peraturan kerja. ii. Rujuk juga objektif 1-3 Unit 2 dalam Buku Teks. MS 8 | i. Temu ramah dengan kakitangan akademik/bukan akademik di sekolah tentang peraturan kerja. ii. Kajian kes tentang etika kerja seorang guru, doktor dan polis. iii. Mengumpul maklumat daripada media cetak/elektronik tentang pekerja-pekerja contoh dalam sesuatu organisasi. iv. Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 2 v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid | Unit 2 Pekerja Beretika Negara Gemilang. | |||||||||||||||||
Minggu 3 | BP 1.3 Harga Diri Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan. | Pegangan hidup yang teguh menjamin maruah diri terpelihara Keupayaan menjaga maruah diri dalam kehidupan · Amalan cara hidup yang sihat - Pegangan agama yang kukuh - Usaha memajukan diri dalam pelbagai bidang. | 1. Mengamalkan cara hidup yang sihat demi maruah diri. 2. Rujuk juga objektif 1-3 dalam Buku Teks Unit 3. MS 14. | i. Mencari maklumat tentang kahidupan seorang yang berjaya dalam hidup. ii. Perbincangan tentang cara untuk memajukan diri dalam pelbagai bidang. iii. Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 3. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 3Harga Diriku Maruah Hidupku | |||||||||||||||||
Minggu 4 | BP 1.4 Bertanggungjawab Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna. | Pekerja bertanggungjawab produktiviti meningkat Sedar tentang diri sebagai pekerja · Sikap bertanggungjawab menjalankan tugas sebagai seorang pekerja - Usaha meningkatkan produktiviti. | 1. Menjalankan tugas yang dipertanggungjawabkan sebagai pekerja sempurna. 2. Rujuk juga objektif 1-3 dalam Buku Teks Unit 4 MS 20. | i. Menyediakan senarai tugas seorang pekerja (guru, tentera, pekerja kilang pembuatan) dan membincangkan kesannya jika tugas tersebut tidak dibuat dengan bersungguh-sungguh. ii.Rujuk juga aktiviti Buku Teks Unit 4. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 4Tugasku Tanggungjawabku | |||||||||||||||||
Minggu 5 | CUTI TAHUN BARU CINA 3 DAN 4 FEBUARI | |||||||||||||||||||||
Minggu6 | BP 1.5 Hemah Tinggi Beradab sopan dan berbudi Pekerti mulia dalam Pergaulan seharian. | Amalan berhemah tinggi menjamin hubungan dengan individu lain Kesediaan menilai diri sendiri sebelum menilai orang lain. · Sedar dan sanggup membetulkan kesilapan diri · Sedia menerima kritikan dan pandangan yang membina. | 1. Bersedia mengakui kesilapan dan berfikiran terbuka terhadap kritikan dan pandangan untuk perkembangan diri. 2. Rujuk juga objektif 1-2 Buku Teks Unit 5. MS 26 | i. Menonton filem/membaca petikan dan menilai watak-watak yang menunjukkan kesediaan : - mengakui kesilapan diri - menerima kritikan - pandangan yang membina ii. Main peranan – situasi berkaitan dengan menyedari dan mengakui kesilapan diri. iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 5. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 5Amalan Berbudi Hidup Sejahtera | |||||||||||||||||
Minggu 7 | BP 1.6 ToleransiKesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham dan kesejahteraan hidup. | Toleransi kunci penyelesaian konflikToleransi mewujudkan persefahaman · Amalan toleransi membantu menyelesaikan masalah - Saling memahami - Fikiran terbuka - Saling menghormati - Kesabaran - Baik sangka | 1. Mengamalkan sikap toleransi semasa menyelesaikan masalah 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 6. MS 31 | i. Pemerhatian terhadap kumpulan yang membuat aktiviti menyelesaikan masalah dan membuat laporan. ii. Mengumpul dan membincangkan isu daripada keratan akhbar yang menunjukkan amalan toleransi. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 6. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 6Toleansi Kunci Kedamaian. | |||||||||||||||||
Minggu 8 & 9 | BP 1.7 BerdikariKebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain. | Sikap berdikari asas kecemerlanganSikap berdikari membawa kejayaan dalam bidang yang diceburi · Amalan berdkari dalam menjalankan tugas bagi memastikan kejayaan dalam kerjaya yang diceburi. - Pekerja - Usahawan - Ahli Sukan | 1. Berdikari dalam melaksanakan sesuatu tugas atau kewajipan dengan cemerlang tanpa bantuan orang lain. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 7 MS 35. | i. Tugasan kumpulan tentang sikap berdikari dalam melaksanakan sesuatu tugas di kalangan individu atau kumpulan dengan cemerlang. - Pekerja - Usahawan - Ahli Sukan. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 7. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 7Berdikari Tangga Kejayaan | |||||||||||||||||
Minggu 10 | PENTAKSIRAN KENDALIAN BERASASKAN SEKOLAH ( PKBS) 1 | |||||||||||||||||||||
Minggu 11 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 ( 11/3 -20/3) | |||||||||||||||||||||
Minggu 12 | BP 1.8 KerajinanUsaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan,kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara. | Usaha berterusan menjamin kecemerlangan Daya usaha pasti membawa kejayaan · Usaha yang berterusan bagi memastikan kejayaan dalam pelbagai bidang - Sukan Ekonomi | 1. Berusaha secara berterusan dalam pelbagai bidang sehingga berjaya. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 8 MS 42. | i. Mengumpul maklumat tentang kejayaan negara dalam bidang sukan dan ekonomi. ii.Rujuk Aktiviti Buku Teks Unit 8. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 8Kerajinan Penentu Kejayaan | |||||||||||||||||
Minggu 13 dan 14 | BP 1.9 Kasih SayangKepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berbekalkan yang lahir daripada hati yang ikhlas. | Sayangi diri hargai kehidupanGejala HIV/AIDS mengancam kehidupan · Sedar akan punca dan akibat gejala HIV/AIDS · Tidak terlibat dengan gejala yang boleh menyebabkan HIV/AIDS · Usaha membantu penghidap HIV/AIDS | 1. Menyayangi diri dengan menjauhi gejala yang boleh menyebabkan HIV/AIDS 2. Membantu dan memberi sokongan moral kepada penghidap HIV/AIDS. 3. Rujuk juga objektif 1-4 Buku Teks Unit 9 MS 48 | i. Sumbang saran tentang sebab, akibat dan cara mengelakkan diri daripada terlibat dengan gejala HIV/AIDS. ii. Menghasilkan esei bertajuk ‘Gejala HIV/AIDS mengancam manusia’ iii. Ceramah oleh wakil majlis AIDS iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit 9. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 9Hidup Bermakna Tanpa AIDS | |||||||||||||||||
Minggu 15 | BP 1.10 KeadilanTindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah. | Pemerhatian yang adil, rakyat sejahtera Prinsip keadilan kerajaan menjamin kesamarataan · Layanan yang adil kepada rakyat jelata - Pendidikan - Kesihatan - Infrastruktur | 1. Menerima prinsip keadilan yang diamalkan kerajaan 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 10 MS 54. | i. Kaji selidik tentang kemudahan/perkhidmatan asas yang disediakan oleh kerajaan di kawasan bandar dan luar bandar. ii. Pidato yang bertama ‘ Peluang- peluang pendidikan yang disediakan oleh kerajaan’ iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 10. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 10Pembangunan Untuk Semua Menjamin Kemakmuran Negara | |||||||||||||||||
Minggu 16 Minggu 17 | BP 1.11 RasionalBoleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar. | Amalan sikap rasional mencerminkan kebijaksanan Kebijaksanaan menimbangkan kesan sesuatu tindakan menjamin hubungan yang harmonis · Kebolehan menimbangkan kesan pertuturan dan perlakuan terhadap diri dan orang lain - Anggota keluarga - Rakan - Jiran | 1. Berupaya menimbangkan kesan setiap pertuturan dan perlakuan. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 11 MS 59. | i. Mengkaji dialog (skrip/rakaman) yang menggambarkan penyelesaian masalah/membuat keputusan tanpa pertelingkahan secara adil. ii. Mengkaji skrip drama/sketsa/rakaman yang menggambarkan penyelesaian masalah/membuat keputusan tanpa pertelingkahan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 11. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 11Bijak Bertindak Menjamin Kesejahteraan | |||||||||||||||||
BP 1.12 KesederhanaanBersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain. | Kesederhanaan amalan muliaKesederhanaan menjamin kesejahteraan bersama · Amalan kesederhanaan dalam menyambut sesuatu majlis, perayaan dan hari kebesaran - Majlis keluarga - Majlis di sekolah - Perayaan agama/kaum - Hari kebesaran negara | 1. Mengamalkan sikap bersederhana dalam memyambut sesuatu majlis, perayaan dan hari kebesaran. 2. Menerima amalan kesederhanaan oleh keluarga, sekolah dan kerajaan 3. Rujuk juga objektif 1-2 Buku Teks Unit 12 MS 65. | i. Senarai semak reaksi individu terhadap amalan kesederhanaan semasa menyambut perayaan/hari kebesaran ii. mengumpul maklumat/gambar tentang sambutan kenduri/perayaan/hari kebesaran dan berbincang tentang amalan kesederhanaan semasa sambutan majlis berkenaan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 12. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 12Berhemat Dalam Perbelanjaan | ||||||||||||||||||
Minggu 18 | Bidang Pembelajaran (BP) 2: Nilai Berkaitan dengan kekeluargaan | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | |||||||||||||||||
BP 2.1 Kasih Sayang terhadap Keluarga Perasaan cinta , kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga. | Kerukunan rumah tangga menjamin kesejahteraan keluarga Kasih sayang ibu bapa membentuk kebahagiaan keluarga · Peranan ibu bapa mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang - Mengasuh - Memberi pendidikan | 1. Menerima peranan ibu bapa dan mentaati asuhan dan didikannya. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 13 MS 72. | i. Menyenaraikan peranan ibu bapa. ii. Melakonkan kehidupan sebuah keluarga dan membuat penilaian/ramalan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 13. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 13Kasih Dicurah Asuhan Ditaati | ||||||||||||||||||
Minggu 19 | PENTAKSIRAN KENDALIAN BERASASKAN SEKOLAH (PKBS) 2 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN PENGGAL 2 | ||||||||||||||||||||
Minggu 20 & 21 | BP 2.1Hormat dan Taat kepada Anggota Keluarga Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan ember layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmoni. | Hormat budaya keluarga demi kesejahteraan bersama Prinsip kekeluargaan membentuk imej keluarga · Amalan prinsip kekeluargaan - Peraturan - Maruah - Keputusan keluarga | 1. Menerima dan mematuhi prinsip-prinsip dalam keluarga. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 14 MS 78. | iii. Bercerita tentang prinsip kekeluargaan masing-masing - Peraturan, maruah dan keputusan keluarga. ii. Mencipta prinsip kekeluargaan yang diingini. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 14 iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 14Prinsip Kekeluargaan Asas Keharmonian | |||||||||||||||||
Minggu 22 &23 | CUTI PERTENGAHAN TAHUN 2011 ( 27 MEI – 11 JUN) | |||||||||||||||||||||
Minggu 24 Minggu 25 | BP 2.3 Mengekalkan Tradisi Kekeluargaan Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun-menurun dalam keluarga | Tradisi kekeluargaan pengikat keluarga bahagia Amalan adat dan pantang larang menjamin tradisi kekeluargaan
- Kelahiran - Perkahwinan - Kematian | iii. Menjaga nama baik dan maruah keluarga iii. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 15 MS 83. | I Mengumpul maklumat tentang adat dan pantang larang keluarga. ii. Menyediakan buku skrap tentang adat dan pantang larang keluarga iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 15 iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 15Amalan Adat Warisan Keluarga | |||||||||||||||||
BP 2.4 Tanggungjawab terhadap Keluarga Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia,meningkatkan imej dan menjaga maruah keluarga. | Kesejahteraan hidup berkeluarga memartabatkan maruah keluarga.Maruah keluarga tanggungjawab anggotanya · Tanggungjawab memelihara maruah keluarga - Usaha meningkatkan kemajuan diri dan keluarga - Tidak melibatkan diri dalam perlakuan yang tidak sihat. | 1. Menjaga nama baik dan maruah keluarga. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 16 MS 89. | iii. Perbincangan tentang watak yang menjaga maruah keluarga berdasarkan tayangan filem/drama. ii. Menyediakan peta minda tentang perkara-perkara yang boleh dan tidak boleh dilakukan dalam menjaga maruah keluarga. iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 16. Iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 16Maruah Keluarga Impian Bersama | ||||||||||||||||||
Minggu 26 | Bidang Pembelajaran (BP)3: Nilai Berkaitan dengan Alam Sekitar | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | |||||||||||||||||
BP 3.1 Menyayangi dan Menghargai Alam Sekitar Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem. | Alam sekitar berkualiti menjamin kesejahteraan bersamaPenjagaan alam sekitar tanggungjawab bersama · Penglibatan dalam menjaga keseimbangan ekosistem - Individu - Berkumpulan | 1. Melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti penjagan alam sekitar. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 17 MS 95. | i. Mengumpulkan gambar dan keratan akhbar tentang perlakuan individu yang menjaga alam sekeliling. ii. Sumbang saran tentang sebab, akibat dan cara mengawal pencemaran. iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 17. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 17Pemeliharaan Alam Sekitar Tanggungjawab Bersama | ||||||||||||||||||
Minggu 27 | BP 3.2 Keharmonian antara Manusia dengan Alam Sekitar. Keadaan saling memerlukan hubungan yang harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam sekeliling terpelihara. | · Udara bersih anugerah Tuhan yang tidak ternilai Udara bersih menjamin hidup sihat. · Punca pencemaran udara dan kesaanya · Peranan pelbagai pihak dalam menangani pencemaran alam sekitar. | 1. Tidak melibatkan diri dalam kegiatan yang boleh mencemarkan udara. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 102. | i. Mengumpul maklumat tentang sebab, akibat dan cara mengawal pencemaran dari media cetak dan elektronik. ii. Projek-projek pengawalan pencemaran udara - Projek kitar semula - Projek pelupusan sampah iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 18. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid | Unit 18Udara Bersih Hidup Selesa | |||||||||||||||||
Minggu 28 | 3.3 Kemapanan Alam Sekitar Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup. | Pengekalan sumber laut sebagai warisan alam Pengekalan sumber laut tanggungjawab bersama · Kepentingan laut dan lautan kepada manusia - Sumber Protein - Sumber tenaga · Tenggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin - Penyu - Dugong dugon - Terumbu karang | 1. Menyedari kepentingan laut dan lautan kepada manusia. 2. Bertanggungjawab melindungi dan mengekalkan hidupan marin. 3. Rujuk juga objektif 1-3 Unit 19 MS 109. | i. Tayangan filem dokumentari tentang kepentingan laut dan lautan kepada kehidupan. ii. Menulis kepada organisasi yang melindungi hidupan marin. iii. Melibatkan diri dengan projek yang dijalankan melindungi hidupan marin. iv. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 19. v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 19Sumber Laut Terpelihara Manfaat Bersama | |||||||||||||||||
Minggu 29 | 3.4 Peka terhadap isu-isu Alam Sekitar Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya | Tindakan bertanggungjawab menjamin kualiti alam sekitar Aktiviti terancang menjamin kualiti alam sekitar · Pengurusan aktiviti manusia secara terancang - Pembangunan yang terancang - Tiada pembakaran terbuka - Pembuangan sisa toksik secara terancang dan terkawal. | 1. Lebih prihatin terhadap isu alam sekitar dan melibatkan diri dalam aktiviti menjaganya. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 20 MS 115. | i. Aktiviti kreatif seperti mencipta puisi/cogan kata/lirik dan melukis poster tentang penjagaan alam sekitar. ii. Mengumpul maklumat/membuat kajian kes tentang kagiatan yang merosakkan alam sekitar - Penerokaan hutan/pembalakan haram iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 20 iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 20Masyarakat Prihatin Alam Terpelihara | |||||||||||||||||
Minggu 30 | PEPERIKSAAN PERCUBAAN PMR 2011 | |||||||||||||||||||||
Minggu 31 | Nilai dan Penerangan BP 4 Nilai Berkaitan Dengan Patriotisme | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | Panduan Guru / Buku Teks | |||||||||||||||||
4.1 Cinta akan Negara Perassan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri . | Sayangi khazanah negara, warisan bangsa Khazanah negara kebanggaan kita · Khazanah negara dihargai dan dipelihara - Seni bina negara - Tempat-tempat bersejarah - Warisan kesenian negara | 1. Berbangga dengan khaanah negara. 2. Menyokong segala usaha pemeliharaan khazanah negar. 3. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 21 MS 122 | i. Aktiviti permainan tradisional - congkak, gasing dan wau ii. Buku skrap tentang khazanah negara dalam aspek seni bina negara, tempat-tempat bersejarah dan warisan kesenian negara. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 21. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 21 Khazanah Negara Warisan Bersama | ||||||||||||||||||
4.2 Taat Setia kepada Raja dan Negara Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan negara. | Rukun Negara asas pegangan hidup rakyat Prinsip Rukun Negara dihayati bersama · Kepentingan prinsip Rukun Negara · Usaha untuk menghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara. | 1. Memghayati dan mengamalkan prinsip Rukun Negara 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 22 MS 130. | i. Menyenarai perlakuan yang menunjukkan penghayatan terhadap Prinsip Rukun Negara ii. Minggu Penghayatan Rukun Negara Contoh aktiviti : kuiz/cogan kata/ melukis poster. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 22. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 22Rukun Negara Asas Kesetiaan. | ||||||||||||||||||
4.3 Sanggup Berkorban untuk Negara Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara. | Kesediaan rakyat berkorban untuk program negara menjamin kecemerlangan negara Kesediaan menjayakan pelbagai program negara bermula dari hati · Kesediaan dan kesanggupan rakyat menjayakan pelbagai kempen negara - Melancong Dalam Negeri - Belilah Barang Buatan - Masyarakat Penyayang | 1 Menyokong dan melibatkan diri dalam pelbagai kempen negara 2. Rujuk juga objektif 1-2 Buku Teks Unit 23 MS 137. | i. Mencipta/mengumpul risalah tentang tempat-tempat pelancongan dalam negara. ii. Pemeran Barangan Buatan iii. Kutipan derma untuk Hari Pahlawan. iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit.23 v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 23Berkorban Demi Kemajuan Negara | ||||||||||||||||||
Minggu 32 | Bidang Pembelajaran 5Nilai Berkaitan dengan Hak Asasi Manusia. 5.1 Melindungi Hak Kanak-kanak Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna. | Pendidikan sempurna membentuk insan cemerlang Pendidikan menjamin masa depan anak-anak · Pembentukan insan berakhlak mulia melalui pendidikan formal dan tidak formal tanggungjawab bersama - Ibu bapa - Guru - Masyarakat - Media | 1. Berhak mendapat didikan dan ilmu pengetahuan. 2. Memahami dan menerima bahawa ibu bapa, guru, masyarakat dan media bertanggungjawab memberikan pendidikan kepada anak-anak. 3. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 24 MS 143. | i. Perbincangan tentang peranan ibu bapa, guru, masyarakat dan media kepada anak-anak. ii. Pidato bertajuk ‘Kepentingan kanak-kanak memperoleh pendidikan yang sempurna’ iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 24. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 24 Pendidikan Membentuk Keperibadian Mulia | |||||||||||||||||
5.2 Menghormati Hak Wanita Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbang- an dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara. | Pengiktirafan hak wanita menjamin kebahagian keluarga Hak wanita sebagai isteri, ibu dan pendidik serta pengasuh dalam kehidupan berkeluarga · Hak wanita sebagai isteri seperti mana dalam ‘ikrar nikah’ · Hak wanita sebagai ibu - Pengurusan keluarga - Peranan sebagai pendidik dan pengasuh | 1. Menerima wanita sebagai angota penting dalam keluarga 2. Menghormati peranan wanita sebagai ibu yang menguruskan rumah tangga. 3. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 25 MS 149. | i. Forum – ‘Peranan wanita dalam keluarga’ ii. Pantomin – hari Ibu iii. Rujuk juga aktiviti buku teks Unit 25. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 25Wanita Insan Istimewa | ||||||||||||||||||
Minggu 33 | 5.3 Melindungi Hak Pekerja Menghormati,menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan,jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara. | Pengiktirafan terhadap pekerja pemangkin produktiviti Hak pekerja untuk mendapat pengiktirafan · Jasa dan sumbangan pekerja perlu dihargai - Hari Pekerja - Ganjaran dan penghargaan | 1. Menyokong usaha mengiktiraf jasa dan sumbangan pekerja 2.Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks unit 26 MS 155. | i. Sumbang saran/perbincangan tentang sumvangan pekerja dalam kehidupan seharian. ii. Mengumpul maklumat tentang objektif Hari Pekerja disambut setiap tahun. iii.Mencipta slogan bagi mengiktiraf sumbangan pekerja kepada negara. iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit 26 v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 26Pekerja : Jasamu Dihargai, Hakmu Diiktiraf |
5.4 Menghormati Hak Golongan Kurang Berupaya Memberi layanan yang bersopan kepada golongan kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan. | Kecacatan bukan penghalang produktiviti Golongan kurang berupaya mampu menyumbang kepada negara · Peranan dan sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang - Ekonomi - Sosial - Agama | 1 Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagai bidang 2. Rujuk juga objektif 1-2 Unit 27 MS 160. | i. Lawatan ke rumah golongan kurang berupaya ii. Membuat folio tentang individu/golongan kurang berupaya yang berjasa iii.Rujuk aktiviti buku teks Unit 27. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 27Kecacatan Bukan Penghalang | |
Minggu 34 | 5.5 Melindungi Hak Pengguna Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu,mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksplotasi. | Pendidikan kepenggunan membantu mengenakkan hak pengguna Pengetahuan kepenggunan pemangkin kualiti barangan dan perkhidmatan
- Pilihan barangan dan perkhidmatan berdasarkan harga dan kualiti - Menyuarakan ketidakpuasan hati - Tuntutan ganti rugi melalui pampasan Tuntutan terhadap alam sekitar yang bersih dan selamat. | 1. Menggunakan pengetahuan kepenggunaan dalam menegakkan hak sebagai pengguna 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teka Unit 28 MS 169. | i. Ceramah tentang pendidikan kepenggunaan oleh ahli kelab pengguna. ii. Manulis surat/artikel menyuarakan ketidakpuasan hati tentang barangan yang dibeli atau perkhidmatan yang diterima. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 28. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 28Pengguna Bijaksana Hak Terbela |
Minggu 36 | Nilai dan PeneranganBidang Pembelajaran 6Nilai Berkaitan Dengan Demokrasi. | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | BBM Panduan Guru /Buku Teks |
6.1 Mematuhi Peraturan dan Undang-undang. Menerima dan mematuhi peraturan dan undang- undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada. | Undang-undang menjamin kesejahteraan masyarakat Undang-undang membantu masyarakat berdisiplin
- Gengsterisme - Vandalisme - Pengedaran/penjualan bahan media ebrunsur lucah - Menciplak hasil ciptaan orang lain. | 1 Tidak melibatkan diri dalam kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 29 MS 176. | i. Ceramah tentang salah laku yang perlu diatasi berdasarkan undang- undang. ii. Forum.sketsa tentang kegiatan yang menyalahi peraturan dan undang-undang iii.Tayangan filem tentang salah laku iv. Rujuk aktiviti buku teks Unit 29. v Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 29Mematuhi Undang-undang Asas Kejahteraan | |
6.2 Kebebasan Bersuara Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman. | Kebebasan bersuara mencerminkan kematangan diri. Amalan berfikir sebelum bersuara menjamin keputusan terbaik
- Proses membuat keputusan dan mengambil tindakan | 1 Berfikir sebelum bersuara 2.Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 30 MS 182. | i. Sumbang saran untuk menyelesaikan masalah tentang sesuatu isu dan membuat keputusan ii. Sesi perbincangan antara pengawas/AJK kelas/pemimpin murid dengan murid-murid lain untuk menyelesaikan sesuatu masalah. iii . Rujuk aktiviti buku teks Unit 30. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 30Berfikir Sebelum Bersuara | |
Minggu 37 Minggu 37 Minggu 37 | 6.3 Kebebasan Beragama Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan | Kebebasan mendapat pendidikan agama menjamin kesejahteraan bersama Rakyat
- Pendidikan formal dan tidak formal ( Institusi pendidikan, rumah, tempat-tempat beribadat) | 1 Menerima bahawa setiap individu bebas mendapat pendidikan agama. 2. Mendapat pendidikan agama secara formal atau tidak formal. 3. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 31 MS 187 | i. Mencari maklumat daripada internet tentang pendidikan agama dan membincangkannya. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 31. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 31Pendidikian Agama Menjana Kesejahteraan Negara |
6.4 Penglibatan Diri dalam Pembangunan Negara Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan mematuhi peraturan,undang-undang dan Perlembagaan | Program negara dijayakan bersama Pelaksanaan kempen negara tanggungjawab bersama
- Agensi kerajaan - Badan bukan kerajaan - Pihak swasta - Individu | 1 Melibatkan diri dalam menjayakan kempen- kempen yang dianjurkan demi kemajuan negara 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 32 MS 193. | i. Melukis poster kempen yang dianjurkan i. Pertandingan mencipta/melukis logo/tema sempena sesuatu kempen iii.Perbincangan tentang lirik lagu bagi sesuatu sambutan kempen. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 32. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 32Penglibatan Diri Dalam Pembangunan Negara Tanggungjawab Bersama | |
6.5 Sikap Keterbukaan Bersedia memberi dan menerima pandangan, pembaruan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat | Sikap terbuka menjamin kebaikan semua pihak Amalan sikap terbuka menjamin hubngan yang harmonis
- Perbincangan dan mesyuarat (keluarga, rakan, guru dan anggota masyarakat) | 1. Bersikap terbyuka dalam membuat keputusan dan menyelesaikan sesuatu masalah dalam pelbagai situasi. 2. Rujuk juga objektif 1-2 Buku Teks Unit 33 MS 199. | i. Senarai semak : penilaian kendiri tentang sikap keterbukaan murid. ii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 33. iii Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 33Sikap Keterbukaan Membentuk Hubungan Harmonis | |
Bidang Pembelajaran 7Nilai Berkaitan Dengan Keamanan dan Keharmonian | Kandungan Akademik | Objektif/Hasil Pembelajaran | Aktiviti Pembelajaran | BBM Panduan Guru /Buku Teks | |
7.1 Hidup Bersama Secara Aman Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama,bangsa,dan budaya. | Penyelesaian konflik tanpa keganasan menjamin keamanan Penyelesaian konflik secara diplomasi demi kebaikan bersama
- Ekonomi - Sosial | 1. Menyokong dan melibatkan diri dalam menjayakan dasar negara 2. Rujuk juga objektif 1-3 Bukur Teks Unit 34 MS 206. | i. Menghasilkan peta minda tentang matlamat, objektif, pelaksanaan dan kesan sesuatu dasar kerajaan. ii. Kajian tentang keberkesanan sesuatu program pembangunan negara kepada kerajaan dan rakyat. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 34. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 34Diplomasi Menjana Keamanan | |
7.2 Saling Membantu dan Bekerjasama Usaha yang baik dan mambina yang dilakukan bersama pada peringkat individu,komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat. | Rakyat pemangkin kejayaan dasar negara Dasar negara dijayakan bersama
- Ekonomi - Sosial | 1.Menyokong dan melibatkan diri dalam menjayakan dasar negara. 2. Rujuk juga objektif 1-2 Buku Teks Unit 35 MS 212. | i. Menghasilkan peta minda tentang matlamat/objektif, pelaksanaan dan kesan sesuatu dasar kerajaan. ii. Kajian tentang keberkesanan sesuatu program pembangunan negara kepada kerajaan dan rakyat. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 35. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 35Rakyat Muafakat Negara Berjaya | |
7.3 Saling Menghormati antara Negara Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat. | Hormat-menghormati antara negara penting untuk kesejahteran sejagat Kemerdekaan lambing kedaulatan sesebuah negara
- Pencerobohan sempandan negara ( daratan, perairan dan udara) | 1. Menghormati kemerdekaan dan kedaulatan sesebuah negara. 2. Rujuk juga objektif 1-3 Buku Teks Unit 36 MS 220. | i. Mencari maklumat dari internet tentang sejarah kemerdekaan negara-negara jiran. ii. Mengumpul keratin akhbar tentang kes pencerobohan sempadan negara-negara di dunia dan membuat rumusan. iii. Rujuk aktiviti buku teks Unit 36. iv Aktiviti tambahan mengikut kreativiti guru dan aras pencapaian murid. | Unit 36Hormat-menghormati Membawa Berkat | |
Minggu38 | UJIAN AMBANG PMR (19 -23 SEPT) | ||||
Minggu39-40 | ULANGKAJI PRA- PMR | ||||
Minggu 41 | PEPERIKSAAN PMR | ||||
42-46 | AKTIVITI SELEPAS PEPERIKSAAN PMR |
0 comments:
Post a Comment