RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
PENDIDIKAN MORAL
TINGKATAN LIMA
TAHUN 2011
RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN LIMA 2011
MINGGU | BIDANG PEMBELAJARAN | KANDUNGAN AKADEMIK | HASIL PEMBELAJARAN | TEKS UTAMA | BAHAN BANTU MENGAJAR / PEDAGOGI | CATATAN KBKK |
1 | NILAI BERKAITAN DENGAN PERKEMBANGAN DIRI 1.1 KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara | Tuhan melihat segala tingkah laku manusia Kepercayaan beragama dalam kehidupan perlu dikukuhkan v Setiap manusia mempunyai tanggungjawab terhadap Tuhan v Pembalasan Tuhan kepada manusia terhadap setiap amalan hidupnya. | 1. Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan 2. Menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan | Unit 1 – Buat Baik Dibalas Baik | Unit 1 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) - Soal jawab - Perbincangan | -Menjelas- -Membuat keputusan -Mengenal pasti |
1 | 1.2 AMANAHSikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain | Insan yang amanah dipandang mulia Perangi rasuah musuh negara v Implikasi rasuah terhadap diri, keluarga dan negara v Peranan kerajaan dalam menangani isu rasuah § Pendidikan § Jentera pentadbiran kerajaan : Kepimpinan melalui teladan § Undang-undang : Akta § Pencegahan Rasuah 1997 dan Akta Rahsia Rasmi | Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah. | Unit 2 – Hindari Rasuah, Rakyat Bertuah | Unit 2 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) - Perbincangan kumpulan -Bercerita -Bersoal jawab | -Memberi sebab -Membuat ramalan -Meng- hubungkait -Membuat inferens -Menjana idea |
2 | 1.3 HARGA DIRIKeupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan | Prinsip hidup mencerminkan identiti diri Pegangan hidup yang kukuh membentuk maruah diri v Maruah diri perlu dipelihara v Tidak melakukan perbuatan sumbang § Seks di luar nikah § Pelacuran | Menjaga dan mempertahankan maruah diri | Unit 3 – Maruah Dijaga Diri Terpelihara | Unit 3 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Bercerita -Perbincangan -Temu ramah -Perbahasan | -Menjana idea -Menyata- -Meng- hubungkait |
1.4 BERTANGGUNG JAWAB Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna | Sikap bertanggungjawab menjamin masa depan Perancangan secara bertanggungjawab kunci kejayaan hidup v Perancangan untuk masa depan § Perbelanjaan § Kerjaya Kehidupan dewasa dan berkeluarga | Merancang masa depan dengan penuh tanggung-jawab | Unit 4 – PerancanganTeliti Menjamin Kejayaan | Unit 4 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Lakonan -Perbincangan kumpulan | -Menjelas- -Mengenal Pasti -Membuat keputusan | |
3 | 1.5 HEMAH TINGGI Beradap sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian | Hemah Tinggi membentuk peribadi mulia Peribadi mulia menjadi ikutan dan disanjung tinggi v Peribadi mulia tokoh-tokoh dicontohi § Tokoh-tokoh ahli fikir (Imam Al-Ghazali, Socrates, Confucius, Swami Viveka-nanda) § Tokoh-tokoh pemimpin negara (Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Mahatma Ghandi | Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia | Unit 5 – Harimau Mati Meninggalkan Belang, Manusia Mati Meninggalkan Nama | Unit 5 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Bercerita -Soal jawab -Lakonan | -Memberi sebab -Meng- hubungkait -Meng- analisis -Menilai -Menjana idea |
1.6 TOLERANSI Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup | Toleransi kunci keharmonian negara Toleransi membantu merealisasikan dasar negara v Pengagihan kekayaan negara § Dasar Pembangunan Nasional v Kepelbagaian kebudayaan dan kesenian § Dasar Kebudayaan Kebangsaan | Bertolak ansur dan menerima dasar yang dijalankan demi keharmonian negara | Unit 6 – Toleransi Manjamin Kesejahteraan Masyarakat | Unit 6 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Perbincangan -Lakonan | -Meramal -Menjelas- -Mereka cipta -Mengenal pasti | |
4 4 | 1.7 BERDIKARI Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain 1.8 KERAJINAN Usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara | Berdikari menjamin kemajuan negara Masayarakat berdikari negara maju v Politik v Ekonomi Masyarakat yang rajin disanjung tinggi Sumbangan tamadun silam dalam mencapai kecemerlangan v Sikap dedikasi, kecekalan dan ketekunan manusia zaman silam sebagai panduan kejayaan § Tamadun Awal (Kesenian, seni bina dan muzik ) Kebangkitan semula selepas ditimpa mala petaka (Peperangan) | Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara Bersikap rajin dengan mencontohi kejayaan peristiwa silam sebagai panduan untuk berjaya | Unit 7 – Rakyat Berdikarii Negara Cemerlang Unit 8 – Kerajinan Membawa Kejayaan | Unit 7 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Perbincangan kumpulan -Tinjau siasat -Temu bual -Simulasi Unit 8 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Bercerita -Nyanyian -Perbincangan | -Memberi bukti -Meramal -Merumus -Mencari maklumat -Meramal -Menjana idea -Memberi sebab -Mem-banding beza |
5 | CUTI TAHUN BARU CINA 3 – 4 FEB 2011 | |||||
6 7 | 1.9 KASIH SAYANG Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas 1.10 KEADILAN Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah | Budaya penyayang pegangan hidup Sikap prihatin menjamin kesejahteraan masyarakat v Prihatin dan menangani masalah dalam masyarakat § Gejala sosial § Gejala Alam Sekitar Keadilan teras kesejahteraan negara Keadilan menjamin pentadbiran yang kukuh v Amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan § Pemberian ganjaran dan hukuman § Pembayaran pelbagai jenis cukai § Pembahagian rumah kos rendah. | mengambil berat dan melibatkan diri dalam menangani pelbagai masalah dalam masyarakat Akur dengan prinsip keadilan yang dipraktikkan dalam pentadbiran kerajaan | Unit 9 – Masyarakat Prihatin Kampuing Ceria Unit 10 – Amalan Keadilan Menjamin Kesejahteraan | Unit 9 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soaljawab -Mencipta sajak -Perbincangan -Projek Unit 10– (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Main peranan -Perbincangan kumpulan | -Menjana idea -Mengenal pasti -Memberi sebab -Memberi sebab -Menjelas- -Menilai |
1.11 RASIONAL Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar | Pemikiran rasional penting dalam menangani konflik Penyelesaian masalah secara objektif dan konsisten v Langkah penyelesaian sesuatu masalah
| Menyelesaikan masalah dengan bijaksana dan konsisten | Unit 11 – Pertimbangan Rasional, Penyelesaian Terbaik | Unit 11 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Bercerita -Perbincangan kumpulan -Lawatan -Main peranan | -Menye- lesaikan masalah -Meramal -Menjana idea | |
8 DAN 9 | PEPERIKSAAN KENDIRI BERASASKAN SEKOLAH 1 (1/3 -11/3) | |||||
10 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 11/ 3 HINGGA 19 /3 2011 | |||||
11 | 1.12 KESEDERHANAAN Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain | Kesederhanaan asas keharmonian hidup Kesederhanaan menjamin keseimbangan pembangunan negara v Kesederhanaan dalam dasar-dasar kerajaan § Pembangunan insan § Pembangunan fizikal | Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal | Unit 12 – Duduk Sama Rendah, Berdiri Sama Tinggi | Unit 12 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Perbincangan kumpulan -Soal jawab -Tinjau siasat -Ceramah | -Mencari maklumat -Meramal -Menjana idea |
11 | NILAI BERKAITAN DENGAN KEKELUARGAAN 2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga 2.2 HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmonis | Sikap prihatin memupuk kasih sayang terhadap anggota keluarga Tanggungjawab menjaga ibu bapa dan anggota keluarga ialah satu amanah v Penjagaan ibu bapa dan anggota keluarga yang tua, uzur dan yang memerlukan Hormat-menghormati membentuk peribadi keluarga Saling menghormati antara anggota keluarga dipupuk melalui asuhan yang baik v Cara asuhan yang baik § Kepemimpinan melalui teladan § Hukuman yang positif Interaksi yang bersopan (Ucapan terima kasih dan memohon maaf) | 1. Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih sayang 2. Menjaga anggota keluarga yang memerlukan perhatian Menghormati dan menerima asuhan keluarga | Unit 13 – Kasih Dipupuk, Sayang Disemai Unit 14 – Asuhan Baik Keluarga Harmoni | Unit 13 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Bercerita -Melafazkan syair -Perbahasan -Lakonan Unit 14 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Perbincangan kumpulan -Lakonan -Main peranan | -Menjana idea -Meramal -Meng- analisis -Meramal kesan -Menjana idea -Menjelas- |
12 | 2.3 MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun temurun dalam keluarga | Tradisi kekeluargaan khazanah budaya bangsa Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab bersama v Peranan kerajaan dan agensi bukan kerajaan dalam mengekalkan adat resam kekeluargaan pelbagai keturunan § Muzium § Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan § Arkib Negara § Kelab Budaya | Menghargai dan menjunjung tradisi keluarga sebagai khazanah budaya bangsa | Unit 15 – Tradisi Diamal, Warisan Dikekal | Unit 15 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Perbincang- an kumpulan -Bercerita | -Menyenarai- -Meramal kesan -Mengumpul maklumat |
13 | 2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga meruah keluarga | Keharmonian keluarga mencerminkan anggotanya Kewajipan terhadap keluarga membentuk kesejahteraan keluarga v Kewajipan menjaga keharmonian keluarga secara menyeluruh dalam pelbagai aspek § Kewajipan sosial (pendidikan, keselamatan, kepemimpinan § Kewajipan ekonomi (sumber rezeki yang halal) § Kewajipan agama (Ibu bapa sebagai model dan pendidik agama) | 1. Melaksanakan tanggung-jawab sebagai anggota keluarga demi menjaga keharmonian keluarga 2. Menerima dan menghormati tanggung-jawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga | Unit 16 – Budi Dikenang, Jasa Disanjung | Unit 16 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Bercerita -Nyanyian | -Meramal -Menghubung kait -Menganalisis |
13 | NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM SEKITAR 3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem | Kemapanan alam sekitar untuk kebaikan sejagat Kemapanan alam sekitar tanggungjawab bersama v Peranan dan tanggungjawab agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dalam mencegah eksploitasi sumber yang berlebihan § Jabatan PERHILITAN § Jabatan Perhutanan § Jabatan Perikanan § World Wide Fund for Nature | Menerima wujudnya badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pencegahan eksploitasi sumber dan menyokong usaha-usaha yang dijalankan | Unit 17 – Manusia Penyelamat Alam | Unit 17 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Forum -Main peranan -Perbincang-an kumpulan -Ceramah | -Mencari maklumat -Meramal -Menghubng kait |
14 | 3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN ALAM SEKITAR Keadaan saling memerlukan hubungan harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam terpelihara | Manusia sebagai pengurus alam yang bijaksana Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar perlu untuk mengelakkan berlakunya bencana alam v Penerokaan hutan secara terkawal v Pembangunan yang terancang § Empangan Kenyir (Terengganu) § Empangan Hoover (Amerika Syarikat) § Empangan Aswan (Mesir) | 1. Menyokong usaha-usaha mengurus alam secara bijaksana 2. Menerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibat-kan bencana alam 3. Menyokong usaha-usaha mengurus alam secara bijaksana 4. Menerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibat-kan bencana alam | Unit 18 – Bijaksana Mengurus Alam | Unit 18 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Sumbang saran -Perbincang-an -Tinjau siasat | -Meramal -Menghubung kait -Mencari maklumat |
15 | 3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR Pengekalan keseimbangan alam sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup | Undang-undang memandu manusia ke arah kebaikan Undang-undang alam sekitar menjamin kesimbangan alam sekitar v Kepentingan dan tanggungjawab mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan kemapanan alam sekitar Akta Kualiti Alam Sekitar | Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar bagi menjamin keseimbangan alam | Unit 19 – Undang-undang Mengekalkan Kesejahteraan Alam | Unit 19 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab Perbincang- an kumpulan -Bercerita | -Menjana idea -Mengenal pasti -Memberi sebab |
15 | 3.4 PEKA TERHADAP ISU-ISU ALAM SEKITAR Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya | Masa depan manusia dan alam sekitar bergantung kepada Perancangan dan tindakan manusia menentukan alam sekitar v Tindakan manusia yang terancang dapat mengekalkan sumber semula jadi § Sumber tenaga § Sumber air § Sumber hutan v Tindakan manusia yang rakus membawa kemusnahan alam sekitar § Ujian nuklear § Peperangan | 1. Menggunakan sumber semula jadi dengan penuh tanggungjawab 2. Menggunakan ciptaan manusia dengan bertanggungjawab tanpa memusnahkan alam sekitar | Unit 20 – Pengurusan Yang Bijak Menjamin Kelestarian Alam Sekitar | Unit 20 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Forum -Main peranan Perbincang-an kumpulan -Ceramah | -Meramal -Menjana idea -Memberi sebab -Mem-banding beza |
16 | NILAI BERKAITAN DENGAN PATRIOTISME 4.1 CINTA AKAN NEGARA Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri | Cinta akan negara asas kesejahteraan bersama Keharmonian masyarakat majmuk menjadi kebanggaan bersama v Kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat menjadi kebanggaan bersama § Agama / Kepercayaan § Tradisi dan adat resam § Bahasa | Berbangga dengan kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat di | Unit 21 – Kepelbagaian Budaya Memupuk Keharmonian | Unit 21 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab Perbincang- an kumpulan -Bercerita | Memberi sebab -Meng- hubungkait -Menganalisis -Menilai -Menjana idea |
17 & 18 | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||||
19 & 20 | CUTI PERTENGAHAN TAHUN 27 MEI HINGGA 11 JUN | |||||
21 | 4.2 TAAT SETIA PADA RAJA DAN NEGARA Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara | Kesetiaan pada negara tanda mendaulatkan negara Kedaulatan negara dipertahankan dan disanjung tinggi Kedaulatan, pertahanan dan keselamatan negara tanggungjawab bersama | 1. Mengelakkan diri daripada terlibat dengan anasir-anasir subversif yang akan mengancam keselamatan negara 2. Mencurah bakti dengan taat setia demi kedaulatan negara | Unit 22 – Rakyat Setia, Negara Jaya | Unit 22 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) - Soal jawab Perbin- cangan | Meramal Menghubung kait Menganalisis |
21 | 4.3 SANGGUP BERKORBAN UNTUK NEGARA Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara | Semangat patriotik mengharumkan nama negara Rakyat sebagai wakil negara di peringkat antarabangsa v Sikap bertanggungjawab sebagai wakil negara dalam pelbagai bidang v Penglibatan diri dalm aktiviti yang mencabar untuk menaikkan imej negara § Ekspedisi ke Gunung Everest § Ekspedisi ke Kutub Utara § dan Selatan § Pelayaran mengelilingi dunia | 1. Kesanggupan berkhidmat dan bertindak sebagai duta kecil mewakili negara 2. Meneroka aktiviti baru dan mencabar untuk mengharumkan nama negara | Unit 23 – Rakyat Cemerlang Negara Gemilang | Unit 23 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Forum -Main peranan -Perbincangan kumpulan -Ceramah | -Meramal -Menjana idea -Memberi sebab -Mem-banding beza |
22 | NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA 5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna | Kanak-kanak berhak disayangi dan dilindungi Perlindungan terhadap kanak-kanak tanggungjawab semua pihak v Peranan pelbagai pihak dalam melindungi kanak-kanak § Kerajaan: (Akta Perlindungan Kanak-Kanak berkaitan penderaan, gangguan seksual dan buruh kanak-kanak) § Rumah--rumah perlindungan § Peranan Badan Bukan Kerajaan § Peranan individu | Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan terhadap kanak-kanak | Unit 24 – Melindungi Kanak-kanak Tanggungjawab Bersama | Unit 24 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5 -Soal jawab -Perbincang- an kumpulan -Bercerita | Meramal Menghubung kait Menganalisis |
22 | 5.2 MENGHORMATI HAK WANITA Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara | Wanita berjasa negara makmur Wanita dalam pembangunan negara v Sumbangan wanita dalam pelbagai bidang pembangunan § Politik § Ekonomi § Sosial § Sains dan Teknologi | Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pelbagai bidang demi pembangunan negara | Unit 25– Wanita Pemangkin Pembangunan Negara | Unit 25 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Soal jawab Perbincangan kumpulan -Tinjau siasat -Temu bual -Simulasi | -Menjana idea -Mengenal pasti -Memberi sebab |
23 | 5.3 MELINDUNGI HAK PEKERJA Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara | Undang-undang menjamin kesejahteraan pekerja Undang-undang melindungi hak pekerja v Undang-undang untuk melindungi pekerja daripad a ditindas
| Menerima dan mematuhi undang-undang yang melindungi hak pekerja | Unit 26- Undang-undang Melindungi Kebajikan Pekerja | Unit 26 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Forum -Main peranan -Perbincang-an kumpulan -Ceramah | Meramal Menghubung kait Menganalisis |
23 | 5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA Memberi layanan yang bersopan kepada golonga kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan | Kecacatan bukan penghalang produktiviti. Golongan kurang berupaya memainkan peranan penting dalam pembangunan negara v Peranan dan sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang § Politik § Ekonomi § Sosial | Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat menyumbang dalam pelbagai bidang demi pembangunan negara | Unit 27 – Golongan Kurang Berupaya Aset Negara | Unit 27 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Soal jawab Perbincangan kumpulan -Tinjau siasat -Temu bual -Simulasi | -Menjelas- -Mengenal Pasti -Membuat keputusan |
24 | 5.5 MELINDUNGI HAK PENGGUNA Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi | Hak pengguna terbela, masyarakat makmur Kebajikan pengguna tanggungjawab semua v Peranan agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dalam melindungi serta menjamin hak pengguna § Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (Akta Pengguna) Persatuan Pengguna § Agensi-agensi Antarabangsa | Menyokong usaha pelbagai pihak dalam melindungi dan menjamin hak pengguna | Unit 28 – Hak Pengguna Dilindungi Bersama | Unit 28 (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Perbincang- an kumpulan -Bercerita | -Meramal -Menjana idea -Memberi sebab -Mem-banding beza |
24 | NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI 6.1 MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada | Undang-undang antarabangsa menjamin kesejahteraan masyarakat global Undang-undang antarabangsa untuk kebaikan bersama v Patuh kepada undang-undang antarabangsa § Akta Mencegah Penyeludupan § Undang-undang Laut Antarabangsa § Undang-undang Siber § Mahkamah Antarabangsa | Menerima dan mematuhi undang-undang antarabangsa bagi menjamin keamanan sejagat | Unit 29 – Undang-undang Menjamin Keamanan Sejagat | Unit 29 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Soal jawab Perbincangan kumpulan -Tinjau siasat -Temu bual -Simulasi | Memberi sebab -Meng- hubungkait -Meng- analisis -Menilai -Menjana idea |
25 | 6.2 KEBEBASAN BERSUARA Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman | Media saluran komunikasi untuk manfaat bersama Media sebagai saluran komunikasi v Peranan media sebagai alat perhubungan § Percambahan idea / pendapat § Luahan rasa § Penilaian secara objektif | 1. Memahami peranan media sebagai alat perhubungan 2. Menggunakan saluran media dengan bertanggungjawab demi kebaikan bersama. | Unit 30 – Media | Unit 30 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Forum -Main peranan -Perbincang-an kumpulan -Ceramah | -Menjana idea -Mengenal pasti -Memberi sebab |
26 | 6.3 KEBEBASAN BERAGAMA Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan | Kebebasan beragama menjamin kesejahteraan bersama Hormati amalan keagamaan setiap individu v Peranan pelbagai pihak memberikan kebebasan kepada individu untuk mengamalkan kewajipan keagamaan masing-masing § Kerajaan § Swasta § (Cuti / masa pelepasan) | Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melakukan kewajipan agama masing-masing | Unit 31– Kebebasan Beragama Memupuk Keharmonian | Unit 31 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Soal jawab Perbincangan kumpulan -Tinjau siasat -Temu bual -Simulasi | -Menjelas- -Mengenal Pasti -Membuat keputusan |
27 | 6.4 PENGLIBATAN DIRI DALAM PEMBANGUNAN NEGARA Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan memetuhi peraturan, undang-undang dan Perlembagaan | Rakyat bertanggungjawab negara makmur Pembangunan negara tanggungjawab setiap rakyat v Penglibatan pelbagai pihak dalam projek dan program pembangunan negara § Peranan badan-badan sukarela § Peranan individu / rakyat | 1. Melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela untuk membangunkan negara 2. Menyokong dan menjayakan projek dan program pembangunan negara | Unit 32 – Masyarakat Bertanggung-jawab, Negara Membangun | Unit 32 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) -Soal jawab -Perbincang- an kumpulan -Bercerita | -Menjelas- -Mengenal Pasti -Membuat keputusan |
28 | 6.5 SIKAP KETERBUKAAN Bersedia memberi dan menerima pendangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia | Tindakan berasaskan saluran yang betul menjamin kepentingan bersama Sikap terbuka dalam penyelesaian masalah demi kebaikan bersama v Amalan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah mengikut saluran tertentu § Pihak berkuasa (polis, mahkamah) § Agensi kerajaan (kementerian) § Pihak swasta § Pertubuhan antarabangsa. | Menerima bahawa setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul. | Unit 33 – Sikap Keterbukaan Penyelesaian Masalah | Unit 33 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) - Soal jawab Perbincangan | -Memberi sebab -Meng- hubungkait -Meng- analisis -Menilai -Menjana idea |
28 | NILAI BERKAITAN DENGAN KEAMANAN DAN KEHARMONIAN 7.1 HIDUP BERSAMA SECARA AMAN Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya | Persefahaman sejagat menjamin kesejahteraan masyarakat global Kehamonian Global tanggungjawab bersama v Peranan pertubuhan-pertubuhan antarabangsa dalam meningkatkan v persefahman bersama § Komanwel § Pertubuhan Negara-negara Islam § Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu § Pertubuhan Antarabangsa lain | Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat | Unit 34 – Persefahaman Teras Kedamaian | Unit 34 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Forum -Main peranan -Perbincang- an kumpulan -Ceramah | Memberi sebab -Meng- hubungkait -Meng- analisis -Menilai -Menjana idea |
29 | 7.2 SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat | Saling bekerjasama antara negara menjamin kesejahteraan sejagat Usaha baik antara negara dijayakan bersama v Kerjasama antara negara dalam pelbagai bidang § Politik § Ekonomi § Sosial | Menyokong kerjasama antara negara dalam pelbagai bidang bagi mengeratkan hubungan sejagat | Unit 35 – Bekerjasama Tonggak Kemakmuran | Unit 35 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Soal jawab Perbincangan kumpulan -Tinjau siasat -Temu bual -Simulasi | -Memberi sebab -Meng- hubungkait -Meng- analisis -Menilai -Menjana idea |
20 | 7.3 SALING MENGHORMATI ANTARA NEGARA Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat | Hormat –menghormati antara negara asas hubungan yang harmoni Perhubungan baik antara negara menjamin kebaikan bersama v Pelaksanaan pelbagai program untuk mewujudkan hubungan baik antara negara § Politik § Ekonomi § Sosial | Menyokong dan melibatkan diri dalam pelbagai program ke arah mewujudkan hubungan yang baik antara negara | Unit 36 – Hubungan Dijalin, Kemesraan Dinikmati | Unit 36 – (Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5) Forum -Main peranan -Perbincang-an kumpulan -Ceramah | -Menjelas- -Mengenal Pasti -Membuat keputusan |
30-31 | PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM 2011 | |||||
32 | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 ( 26 OGOS -3 SEPT) | |||||
33 - 41 | ULANG KAJI UNTUK PERSEDIAAN SPM | |||||
42 | PEPERIKSAAN SPM 2011 | |||||
43 | CUTI AKHIR TAHUN 2011 (19/11-1/1 2011) |
0 comments:
Post a Comment