RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN LIMA 2011

Posted by Ketua Panitia Pendidikan Moral SMK SYP1 2010/2011


                                                                                             

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN
PENDIDIKAN MORAL
TINGKATAN LIMA
TAHUN 2011


RANCANGAN TAHUNAN PENDIDIKAN MORAL TINGKATAN LIMA 2011


MINGGU
BIDANG PEMBELAJARAN
KANDUNGAN AKADEMIK
HASIL PEMBELAJARAN
TEKS  UTAMA
BAHAN BANTU MENGAJAR / PEDAGOGI
CATATAN
KBKK

1










NILAI BERKAITAN DENGAN PERKEMBANGAN DIRI

1.1     KEPERCAYAAN KEPADA TUHAN

Keyakinan wujudnya Tuhan sebagai pencipta alam dan mematuhi segala suruhanNya berlandaskan pegangan agama masing-masing selaras dengan prinsip Rukun Negara



Tuhan melihat segala tingkah laku manusia

Kepercayaan beragama dalam kehidupan perlu dikukuhkan
v  Setiap manusia mempunyai tanggungjawab terhadap Tuhan

v  Pembalasan Tuhan kepada manusia terhadap setiap amalan hidupnya.

1.        Melaksanakan tanggungjawab kepada Tuhan

2.        Menerima kenyataan bahawa setiap tindakan yang dilakukan akan mendapat pembalasan daripada Tuhan




Unit 1 –
Buat Baik Dibalas Baik

Unit 1 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

- Soal jawab
- Perbincangan






-Menjelas- kan sebab
-Membuat keputusan
-Mengenal pasti


1



1.2  AMANAH


Sikap bertanggungjawab yang boleh menimbulkan kepercayaan dan keyakinan orang lain

Insan yang amanah dipandang mulia

Perangi rasuah musuh negara
v  Implikasi rasuah terhadap diri, keluarga dan negara

v  Peranan kerajaan dalam menangani isu rasuah
§  Pendidikan
§  Jentera pentadbiran kerajaan : Kepimpinan melalui teladan

§  Undang-undang : Akta
§  Pencegahan Rasuah 1997 dan Akta Rahsia Rasmi

Sentiasa mengamalkan sikap amanah dalam melaksanakan tugas dan kewajipan dengan tidak melibatkan diri dalam gejala rasuah.












Unit 2 –
Hindari Rasuah, Rakyat Bertuah


Unit 2 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

- Perbincangan kumpulan
-Bercerita
-Bersoal jawab






-Memberi sebab
-Membuat ramalan
-Meng- hubungkait
-Membuat inferens
-Menjana idea

2



1.3  HARGA DIRI


Keupayaan dan keyakinan diri agar mampu memulia dan menjaga maruah diri dalam kehidupan








Prinsip hidup mencerminkan identiti diri

Pegangan hidup yang kukuh membentuk maruah diri

v  Maruah diri perlu dipelihara
v  Tidak melakukan perbuatan sumbang
§  Seks di luar nikah
§  Pelacuran

Menjaga dan mempertahankan maruah diri






Unit 3 –
Maruah Dijaga Diri Terpelihara










Unit 3 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

-Soal jawab
-Bercerita
-Perbincangan
-Temu ramah
-Perbahasan









-Menjana idea
-Menyata- kan sebab
-Meng- hubungkait





1.4 BERTANGGUNG
JAWAB

Kesanggupan diri seseorang untuk memikul dan melaksanakan tugas serta kewajipan dengan sempurna

Sikap bertanggungjawab menjamin masa depan

Perancangan secara bertanggungjawab kunci kejayaan hidup
v  Perancangan untuk masa depan
§  Perbelanjaan
§  Kerjaya
Kehidupan dewasa dan berkeluarga


Merancang masa depan dengan penuh tanggung-jawab




Unit 4 –
PerancanganTeliti Menjamin Kejayaan


Unit 4 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

-Soal jawab
-Lakonan
-Perbincangan kumpulan

-Menjelas-kan sebab
-Mengenal
Pasti
-Membuat keputusan

3

1.5  HEMAH TINGGI

Beradap sopan dan berbudi pekerti mulia dalam pergaulan seharian

Hemah Tinggi membentuk peribadi mulia
Peribadi mulia menjadi ikutan dan disanjung tinggi

v  Peribadi mulia tokoh-tokoh dicontohi
§  Tokoh-tokoh ahli fikir (Imam Al-Ghazali, Socrates, Confucius, Swami Viveka-nanda)
§  Tokoh-tokoh pemimpin negara (Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Mahatma Ghandi

Mengamalkan sikap hemah tinggi seperti mana tokoh-tokoh yang berperibadi mulia










Unit 5 –
Harimau Mati Meninggalkan Belang, Manusia Mati Meninggalkan Nama


Unit 5 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)



-Bercerita
-Soal jawab
-Lakonan






-Memberi sebab
-Meng- hubungkait
-Meng- analisis
-Menilai
-Menjana idea





1.6 TOLERANSI

Kesanggupan bertolak ansur, sabar dan mengawal diri bagi mengelakkan berlakunya pertelingkahan dan perselisihan faham demi kesejahteraan hidup

Toleransi kunci keharmonian negara

Toleransi membantu merealisasikan dasar negara

v  Pengagihan kekayaan negara
§  Dasar Pembangunan Nasional

v  Kepelbagaian kebudayaan dan kesenian
§  Dasar Kebudayaan Kebangsaan

Bertolak ansur dan menerima dasar yang dijalankan demi keharmonian negara









Unit 6 –
Toleransi Manjamin Kesejahteraan Masyarakat


Unit 6 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Soal jawab
-Perbincangan
-Lakonan







-Meramal
-Menjelas- kan sebab
-Mereka cipta
-Mengenal pasti


4











4





1.7 BERDIKARI

Kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa bergantung kepada orang lain








1.8 KERAJINAN

Usaha yang berterusan penuh dengan semangat ketekunan, kecekalan, kegigihan, dedikasi dan berdaya maju dalam melakukan sesuatu perkara




Berdikari menjamin kemajuan negara

Masayarakat berdikari negara maju

v  Politik
v  Ekonomi






Masyarakat yang rajin disanjung tinggi

Sumbangan tamadun silam dalam mencapai kecemerlangan

v  Sikap dedikasi, kecekalan dan ketekunan manusia zaman silam sebagai panduan kejayaan

§  Tamadun Awal (Kesenian, seni bina dan muzik )
Kebangkitan semula selepas ditimpa mala petaka (Peperangan)


Berusaha sendiri sehingga berjaya demi negara











Bersikap rajin dengan mencontohi kejayaan peristiwa silam sebagai panduan untuk berjaya




Unit 7 –
Rakyat Berdikarii Negara Cemerlang








Unit 8 –
Kerajinan Membawa Kejayaan

Unit 7 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

-Soal jawab
-Perbincangan kumpulan
-Tinjau siasat
-Temu bual
-Simulasi


Unit 8 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Soal jawab
-Bercerita
-Nyanyian
-Perbincangan

-Memberi bukti
-Meramal
-Merumus
-Mencari maklumat








-Meramal
-Menjana idea
-Memberi sebab
-Mem-banding beza

5

CUTI TAHUN BARU CINA 3 – 4 FEB 2011




6












7








1.9  KASIH SAYANG

Kepekaan dan perasaan cinta yang mendalam serta berkekalan yang lahir daripada hati yang ikhlas







1.10 KEADILAN

Tindakan dan keputusan yang saksama serta tidak berat sebelah





Budaya penyayang pegangan hidup

Sikap prihatin menjamin kesejahteraan masyarakat

v  Prihatin dan menangani masalah dalam masyarakat
§  Gejala sosial
§  Gejala Alam Sekitar


Keadilan teras kesejahteraan negara

Keadilan menjamin pentadbiran yang kukuh

v  Amalan keadilan dalam pentadbiran kerajaan
§  Pemberian ganjaran dan hukuman
§  Pembayaran pelbagai jenis cukai
§  Pembahagian rumah kos rendah.


mengambil berat dan melibatkan diri dalam menangani pelbagai masalah dalam masyarakat








Akur dengan prinsip keadilan yang dipraktikkan dalam pentadbiran kerajaan





Unit 9 –
Masyarakat Prihatin Kampuing Ceria








Unit 10 –
Amalan Keadilan Menjamin Kesejahteraan




Unit 9 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Soaljawab
-Mencipta sajak
-Perbincangan
-Projek



Unit 10–
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

-Soal jawab
-Main peranan
-Perbincangan kumpulan








-Menjana idea
-Mengenal pasti
-Memberi sebab




-Memberi sebab
-Menjelas- kan sebab
-Menilai


1.11 RASIONAL

Boleh berfikir berdasarkan alasan dan bukti yang nyata dan dapat mengambil tindakan berasaskan pertimbangan yang wajar

Pemikiran rasional penting dalam menangani konflik

Penyelesaian masalah secara objektif dan konsisten
v  Langkah penyelesaian sesuatu masalah
  • Meramal
  • Mencari bukti
  • Menganalisis bukti
  • Membuat keputusan

Menyelesaikan masalah dengan bijaksana dan konsisten








Unit 11 –
Pertimbangan Rasional, Penyelesaian Terbaik


Unit 11 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Bercerita
-Perbincangan kumpulan
-Lawatan
-Main peranan







-Menye- lesaikan masalah
-Meramal
-Menjana idea

8 DAN 9

PEPERIKSAAN  KENDIRI BERASASKAN SEKOLAH 1 (1/3 -11/3)

10
CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 11/ 3 HINGGA 19 /3 2011

11



1.12 KESEDERHANAAN

Bersikap tidak keterlaluan dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan atau perlakuan tanpa mengabaikan kepentingan diri dan orang lain

Kesederhanaan asas keharmonian hidup

Kesederhanaan menjamin keseimbangan pembangunan negara

v  Kesederhanaan dalam dasar-dasar kerajaan
§  Pembangunan insan
§  Pembangunan fizikal



Menghargai dan menyokong usaha kerajaan dalam menyeimbangkan pembangunan insan dan fizikal






Unit 12 –
Duduk Sama Rendah, Berdiri Sama Tinggi


Unit 12 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Perbincangan kumpulan
-Soal jawab
-Tinjau siasat
-Ceramah







-Mencari maklumat
-Meramal
-Menjana idea

11



NILAI BERKAITAN DENGAN KEKELUARGAAN

2.1 KASIH SAYANG TERHADAP KELUARGA

Perasaan cinta, kasih dan sayang yang mendalam dan berkekalan terhadap keluarga



2.2  HORMAT DAN TAAT KEPADA ANGGOTA KELUARGA

Memuliakan setiap anggota keluarga dengan berinteraksi dan memberi layanan secara bersopan untuk mewujudkan keluarga yang harmonis




Sikap prihatin memupuk kasih sayang terhadap anggota keluarga

Tanggungjawab menjaga ibu bapa dan anggota keluarga ialah satu amanah

v  Penjagaan ibu bapa dan anggota keluarga yang tua, uzur dan yang memerlukan



Hormat-menghormati membentuk peribadi keluarga

Saling menghormati  antara anggota keluarga dipupuk melalui asuhan yang baik

v  Cara asuhan yang baik
§  Kepemimpinan melalui teladan
§  Hukuman yang positif
Interaksi yang bersopan (Ucapan terima kasih dan memohon maaf)

1.        Menjaga ibu bapa dengan penuh kasih sayang

2.        Menjaga anggota keluarga yang memerlukan perhatian



Menghormati dan menerima asuhan keluarga




Unit 13 –
Kasih Dipupuk, Sayang Disemai







Unit 14 –
Asuhan Baik Keluarga Harmoni


Unit 13 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Bercerita
-Melafazkan syair
-Perbahasan
-Lakonan


Unit 14 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)



-Soal jawab
-Perbincangan kumpulan
-Lakonan
-Main peranan







-Menjana idea
-Meramal




-Meng- analisis
-Meramal kesan
-Menjana idea
-Menjelas- kan sebab

12



2.3 MENGEKALKAN TRADISI KEKELUARGAAN

Menerima, menghormati dan mengamalkan sesuatu kebiasaan, adat dan kepercayaan yang diwarisi secara turun temurun dalam keluarga

Tradisi kekeluargaan khazanah budaya bangsa

Pengekalan tradisi kekeluargaan tanggungjawab bersama

v  Peranan kerajaan dan agensi bukan kerajaan dalam mengekalkan adat resam kekeluargaan pelbagai keturunan
§  Muzium
§  Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Pelancongan
§  Arkib Negara
§  Kelab Budaya

Menghargai dan menjunjung tradisi keluarga sebagai khazanah budaya bangsa












Unit 15 –
Tradisi Diamal, Warisan Dikekal


Unit 15 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Soal jawab
-Perbincang- an kumpulan
-Bercerita








-Menyenarai- kan
-Meramal kesan
-Mengumpul maklumat

13



2.4 TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA

Kewajipan yang harus dilaksanakan oleh setiap individu terhadap keluarga untuk melahirkan keluarga bahagia, meningkatkan imej dan menjaga meruah keluarga

Keharmonian keluarga mencerminkan anggotanya

Kewajipan terhadap keluarga membentuk kesejahteraan keluarga

v  Kewajipan menjaga keharmonian keluarga secara menyeluruh dalam pelbagai aspek

§  Kewajipan sosial (pendidikan, keselamatan, kepemimpinan
§  Kewajipan ekonomi (sumber rezeki yang halal)


§  Kewajipan agama (Ibu bapa sebagai model dan pendidik agama)

1.        Melaksanakan tanggung-jawab sebagai anggota keluarga demi menjaga keharmonian keluarga

2.        Menerima dan menghormati tanggung-jawab ibu bapa sebagai pemimpin keluarga











Unit 16 –
Budi Dikenang, Jasa Disanjung

Unit 16 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)



-Soal jawab
-Bercerita
-Nyanyian









-Meramal
-Menghubung kait
-Menganalisis

13



NILAI BERKAITAN DENGAN ALAM SEKITAR

3.1 MENYAYANGI DAN MENGHARGAI ALAM SEKITAR

Kesedaran tentang perlunya memelihara dan memulihara alam sekeliling untuk mengekalkan keseimbangan ekosistem

Kemapanan alam sekitar untuk kebaikan sejagat

Kemapanan alam sekitar tanggungjawab bersama

v  Peranan dan tanggungjawab agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dalam  mencegah eksploitasi sumber yang berlebihan
§  Jabatan PERHILITAN
§  Jabatan Perhutanan
§  Jabatan Perikanan
§  World Wide Fund for Nature



Menerima wujudnya badan-badan yang bertanggungjawab terhadap pencegahan eksploitasi sumber dan menyokong usaha-usaha yang dijalankan










Unit 17 –
Manusia Penyelamat Alam


Unit 17 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Forum
-Main peranan
-Perbincang-an kumpulan
-Ceramah








-Mencari maklumat
-Meramal
-Menghubng kait


14

3.2 KEHARMONIAN ANTARA MANUSIA DENGAN  ALAM SEKITAR

Keadaan saling memerlukan hubungan harmonis antara manusia dengan alam sekeliling supaya kualiti kehidupan manusia dan alam terpelihara

Manusia sebagai pengurus alam  yang bijaksana

Keharmonian antara manusia dengan alam sekitar perlu untuk mengelakkan berlakunya bencana alam
v  Penerokaan hutan secara terkawal
v  Pembangunan yang terancang


§  Empangan Kenyir (Terengganu)
§  Empangan Hoover
        (Amerika Syarikat)
§  Empangan Aswan (Mesir)


1.        Menyokong usaha-usaha mengurus alam secara bijaksana

2.        Menerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibat-kan bencana alam

3.        Menyokong usaha-usaha mengurus alam secara bijaksana

4.        Menerima hakikat bahawa sumber alam yang tidak diurus dengan bijaksana akan mengakibat-kan bencana alam




Unit 18 –
Bijaksana Mengurus Alam


Unit 18 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

-Sumbang saran
-Perbincang-an
-Tinjau siasat







-Meramal
-Menghubung kait
-Mencari maklumat

15



3.3 KEMAPANAN ALAM SEKITAR

Pengekalan keseimbangan alam
sekeliling sebagai tanggungjawab bersama untuk kesejahteraan hidup

Undang-undang memandu manusia ke arah kebaikan

Undang-undang alam sekitar
menjamin kesimbangan alam sekitar

v  Kepentingan dan tanggungjawab mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan kemapanan alam sekitar
Akta Kualiti Alam Sekitar

Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang berkaitan dengan alam sekitar bagi
menjamin keseimbangan alam

Unit 19 –
Undang-undang Mengekalkan
Kesejahteraan Alam



Unit 19 –
(Rujuk Buku Panduan
Guru
Tingkatan 5)

-Soal jawab
Perbincang- an kumpulan
-Bercerita

-Menjana idea
-Mengenal pasti
-Memberi sebab




15



3.4  PEKA TERHADAP ISU-ISU ALAM SEKITAR

Prihatin terhadap persoalan yang berkaitan dengan alam sekeliling dan berusaha menyelesaikannya

Masa depan manusia dan alam  sekitar bergantung
kepada gaya hidup masa kini

Perancangan dan tindakan manusia menentukan alam sekitar
v  Tindakan manusia yang terancang dapat mengekalkan sumber semula jadi
§  Sumber tenaga
§  Sumber air
§  Sumber hutan

v  Tindakan manusia yang rakus membawa kemusnahan alam sekitar
§  Ujian nuklear
§  Peperangan



1.        Menggunakan

sumber semula jadi dengan penuh tanggungjawab

2.        Menggunakan ciptaan manusia dengan bertanggungjawab tanpa memusnahkan alam sekitar





Unit 20 –
Pengurusan

Yang Bijak Menjamin Kelestarian Alam Sekitar


Unit 20 –
(Rujuk

Buku Panduan Guru Tingkatan 5)



Forum
-Main peranan
Perbincang-an kumpulan
-Ceramah

-Meramal
-Menjana idea
-Memberi sebab
-Mem-banding beza

16


NILAI BERKAITAN DENGAN PATRIOTISME

4.1 CINTA AKAN NEGARA

Perasaan sayang dan bangga kepada negara serta meletakkan kepentingan negara melebihi kepentingan diri

Cinta akan negara asas kesejahteraan bersama

Keharmonian masyarakat majmuk menjadi kebanggaan bersama

v  Kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat menjadi kebanggaan bersama


§  Agama / Kepercayaan
§  Tradisi dan adat resam
§  Bahasa

Berbangga dengan kepelbagaian agama dan budaya dalam masyarakat di Malaysia




Unit 21 –
Kepelbagaian Budaya Memupuk Keharmonian


Unit 21 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Soal jawab
Perbincang- an

kumpulan
-Bercerita
Memberi sebab
-Meng-
hubungkait
-Menganalisis
-Menilai
-Menjana idea

17 & 18
PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN
19 & 20
CUTI PERTENGAHAN TAHUN 27 MEI HINGGA 11 JUN

21



4.2 TAAT SETIA PADA RAJA DAN NEGARA

Kepatuhan dan kesetiaan yang berkekalan kepada Raja dan Negara

Kesetiaan pada negara tanda mendaulatkan negara

Kedaulatan negara dipertahankan dan disanjung tinggi

Kedaulatan, pertahanan dan keselamatan negara tanggungjawab bersama






1.        Mengelakkan diri
        daripada terlibat 
        dengan anasir-anasir
        subversif yang akan
        mengancam
        keselamatan negara

2.        Mencurah bakti dengan taat setia demi kedaulatan negara

Unit 22 –
Rakyat Setia, Negara Jaya


Unit 22 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

- Soal jawab
Perbin- cangan


Meramal
Menghubung kait
Menganalisis

21












4.3  SANGGUP BERKORBAN UNTUK NEGARA

Kerelaan melakukan atau menyerahkan sesuatu termasuk nyawa sebagai tanda kebaktian untuk negara








Semangat patriotik mengharumkan nama negara

Rakyat sebagai wakil negara di peringkat antarabangsa
v  Sikap bertanggungjawab sebagai wakil negara dalam pelbagai bidang
v  Penglibatan diri dalm aktiviti yang mencabar untuk menaikkan imej negara

§  Ekspedisi ke Gunung Everest
§  Ekspedisi ke Kutub Utara
§  dan Selatan
§  Pelayaran mengelilingi dunia

1.        Kesanggupan berkhidmat dan bertindak sebagai duta kecil mewakili negara


2.        Meneroka aktiviti baru dan mencabar untuk mengharumkan nama negara




Unit 23 –
Rakyat Cemerlang Negara Gemilang

Unit 23 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)




Forum
-Main peranan
-Perbincangan
 kumpulan
-Ceramah


-Meramal
-Menjana idea
-Memberi

sebab
-Mem-banding
beza

22



NILAI BERKAITAN DENGAN HAK ASASI MANUSIA

5.1 MELINDUNGI HAK KANAK-KANAK

Membela, memberi naungan dan memelihara hak kanak-kanak bagi menjamin kehidupan mereka yang sempurna

Kanak-kanak berhak disayangi dan dilindungi

Perlindungan terhadap kanak-kanak tanggungjawab semua pihak

v  Peranan pelbagai  pihak dalam melindungi kanak-kanak
§  Kerajaan: (Akta Perlindungan Kanak-Kanak berkaitan penderaan, gangguan seksual dan buruh kanak-kanak)
§  Rumah--rumah

         perlindungan
§  Peranan Badan Bukan Kerajaan
§  Peranan individu

Menyedari dan menerima peranan pelbagai pihak dalam memberi perlindungan terhadap kanak-kanak













Unit 24 –
Melindungi Kanak-kanak Tanggungjawab Bersama

Unit 24 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5



-Soal jawab
-Perbincang- an kumpulan
-Bercerita

Meramal
Menghubung kait
Menganalisis

22














5.2 MENGHORMATI HAK WANITA

Melindungi dan mengiktiraf wanita sebagai individu yang boleh memberi sumbangan

dalam pembangunan keluarga, masyarakat dan negara





Wanita berjasa negara makmur

Wanita dalam pembangunan negara


v  Sumbangan wanita dalam pelbagai bidang pembangunan

§  Politik
§  Ekonomi
§  Sosial
§  Sains dan Teknologi

Mengiktiraf sumbangan wanita dalam pelbagai bidang demi pembangunan negara




Unit 25–
Wanita Pemangkin Pembangunan Negara






Unit 25 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


Soal jawab
Perbincangan kumpulan
-Tinjau siasat
-Temu bual
-Simulasi



-Menjana idea
-Mengenal pasti
-Memberi sebab



23



5.3  MELINDUNGI HAK PEKERJA

Menghormati, menghargai dan mengiktiraf perkhidmatan, jasa dan sumbangan golongan pekerja dalam pembangunan negara

Undang-undang menjamin kesejahteraan pekerja
Undang-undang melindungi hak pekerja
v  Undang-undang untuk melindungi pekerja daripad a ditindas
  • Akta Buruh
  • Mahkamah Buruh


Menerima dan mematuhi undang-undang yang melindungi  hak pekerja








Unit 26-
Undang-undang Melindungi Kebajikan Pekerja


Unit 26 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


Forum
-Main peranan
-Perbincang-an kumpulan
-Ceramah

Meramal
Menghubung kait
Menganalisis



23



5.4 MENGHORMATI HAK GOLONGAN KURANG BERUPAYA

Memberi layanan yang bersopan kepada golonga kurang berupaya supaya tidak berasa tersisih dan mengiktiraf mereka sebagai insan ciptaan Tuhan

Kecacatan bukan penghalang produktiviti.

Golongan kurang berupaya memainkan peranan penting dalam  pembangunan negara

v  Peranan dan sumbangan golongan kurang berupaya dalam pelbagai bidang

§  Politik
§  Ekonomi
§  Sosial






Menerima bahawa golongan kurang berupaya juga dapat

menyumbang dalam pelbagai bidang demi pembangunan negara

















Unit 27 –
Golongan Kurang

Berupaya Aset Negara


Unit 27 –
(Rujuk Buku Panduan

Guru Tingkatan 5)

Soal jawab
Perbincangan kumpulan
-Tinjau siasat
-Temu bual

-Simulasi



-Menjelas-kan sebab
-Mengenal
Pasti
-Membuat

keputusan

24

5.5  MELINDUNGI HAK PENGGUNA

Membela dan memelihara hak individu untuk menjadi pengguna yang berilmu, mendapat perkhidmatan serta barangan yang berkualiti dan tidak mudah dieksploitasi

Hak pengguna terbela, masyarakat makmur

Kebajikan pengguna tanggungjawab semua

v  Peranan agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan dalam melindungi serta menjamin hak pengguna

§  Kementerian Perdagangan Dalam
        Negeri dan Hal Ehwal  
        Pengguna (Akta 
        Pengguna)

  Persatuan Pengguna
§  Agensi-agensi Antarabangsa


Menyokong usaha pelbagai pihak dalam melindungi dan menjamin hak pengguna















Unit 28 –
Hak Pengguna Dilindungi Bersama




Unit 28
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)



-Soal jawab
-Perbincang- an kumpulan
-Bercerita









-Meramal
-Menjana idea
-Memberi sebab
-Mem-banding beza

24




NILAI BERKAITAN DENGAN DEMOKRASI

6.1  MEMATUHI PERATURAN DAN UNDANG-UNDANG

Menerima dan mematuhi peraturan dan undang-undang yang telah ditentukan tanpa mengira sesiapa dan di mana seseorang itu berada

Undang-undang antarabangsa menjamin kesejahteraan masyarakat global


Undang-undang antarabangsa untuk kebaikan bersama

v  Patuh kepada undang-undang antarabangsa

§  Akta Mencegah Penyeludupan
§  Undang-undang Laut Antarabangsa
§  Undang-undang Siber
§  Mahkamah Antarabangsa


Menerima dan mematuhi undang-undang antarabangsa bagi menjamin keamanan sejagat

















Unit 29 –
Undang-undang Menjamin Keamanan

Sejagat


Unit 29 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

Soal jawab
Perbincangan kumpulan
-Tinjau siasat
-Temu bual
-Simulasi










Memberi sebab
-Meng- hubungkait
-Meng- analisis
-Menilai
-Menjana idea


25














6.2  KEBEBASAN BERSUARA

Kebebasan berucap dan mengeluarkan fikiran dengan batasan tertentu bagi menjaga keselamatan dan ketenteraman

Media saluran komunikasi untuk manfaat bersama

Media sebagai saluran komunikasi

v  Peranan media sebagai alat perhubungan

§  Percambahan idea / pendapat


§  Luahan rasa
§  Penilaian secara objektif

1.        Memahami peranan media sebagai alat perhubungan

2.        Menggunakan saluran media dengan bertanggungjawab demi kebaikan bersama.

Unit 30 –
Media Massa Penyalur Idea


Unit 30 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


Forum
-Main peranan
-Perbincang-an kumpulan
-Ceramah

-Menjana idea
-Mengenal pasti
-Memberi sebab




26

6.3  KEBEBASAN BERAGAMA

Kebebasan setiap individu untuk menganuti dan mengamalkan agamanya seperti yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Malaysia

Kebebasan beragama menjamin kesejahteraan bersama

Hormati amalan keagamaan setiap individu

v  Peranan pelbagai pihak memberikan kebebasan kepada individu untuk mengamalkan kewajipan keagamaan masing-masing
§  Kerajaan
§   Swasta
§  (Cuti / masa pelepasan)       

Menerima bahawa setiap individu bebas dan berhak melakukan kewajipan agama masing-masing










Unit 31–
Kebebasan Beragama Memupuk Keharmonian

Unit 31 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


Soal jawab
Perbincangan kumpulan
-Tinjau siasat
-Temu bual
-Simulasi



-Menjelas-kan sebab
-Mengenal
Pasti
-Membuat keputusan

27












6.4 PENGLIBATAN DIRI DALAM PEMBANGUNAN NEGARA

Kebebasan untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti pembangunan negara dengan memetuhi peraturan, undang-undang dan Perlembagaan Malaysia

Rakyat bertanggungjawab negara makmur

Pembangunan negara tanggungjawab setiap rakyat

v  Penglibatan pelbagai pihak dalam projek dan program pembangunan negara


§  Peranan badan-badan sukarela
§  Peranan individu / rakyat

1.          Melibatkan diri dalam aktiviti badan sukarela untuk membangunkan negara

2.          Menyokong dan menjayakan projek dan program pembangunan negara


Unit 32 –
Masyarakat Bertanggung-jawab, Negara Membangun

Unit 32 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


-Soal jawab
-Perbincang- an kumpulan
-Bercerita


-Menjelas-kan sebab
-Mengenal
Pasti
-Membuat keputusan

28











6.5  SIKAP KETERBUKAAN

Bersedia memberi dan menerima pendangan, pembaharuan dan kritikan selaras dengan kebenaran fakta dan norma masyarakat Malaysia







Tindakan berasaskan saluran yang betul menjamin kepentingan bersama

Sikap terbuka dalam penyelesaian masalah demi kebaikan bersama

v  Amalan sikap keterbukaan dalam menangani sesuatu masalah mengikut saluran tertentu

§  Pihak berkuasa (polis, mahkamah)
§  Agensi kerajaan (kementerian)
§  Pihak swasta
§  Pertubuhan antarabangsa.

Menerima bahawa setiap masalah boleh diatasi mengikut saluran yang betul.













Unit 33 –
Sikap Keterbukaan Penyelesaian Masalah












Unit 33 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


- Soal jawab
Perbincangan

-Memberi sebab
-Meng- hubungkait
-Meng- analisis
-Menilai
-Menjana idea

28



NILAI BERKAITAN DENGAN KEAMANAN DAN KEHARMONIAN

7.1  HIDUP BERSAMA SECARA AMAN

Hidup berbaik-baik antara satu sama lain dengan mengutamakan kedamaian dan keharmonian hidup tanpa mengira agama, bangsa dan budaya

Persefahaman sejagat menjamin kesejahteraan masyarakat global

Kehamonian Global tanggungjawab bersama

v  Peranan pertubuhan-pertubuhan antarabangsa dalam meningkatkan

v  persefahman bersama
§  Komanwel
§  Pertubuhan Negara-negara Islam
§  Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu
§  Pertubuhan Antarabangsa lain

Menyokong peranan yang dimainkan oleh pertubuhan antarabangsa dalam menjamin kesejahteraan sejagat

Unit 34 –
Persefahaman Teras Kedamaian


Unit 34 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)

Forum
-Main peranan
-Perbincang-
an kumpulan
-Ceramah







Memberi sebab
-Meng- hubungkait

-Meng- analisis
-Menilai
-Menjana idea

29



7.2  SALING MEMBANTU DAN BEKERJASAMA

Usaha yang baik dan membina yang dilakukan bersama pada peringkat individu, komuniti atau negara untuk mencapai sesuatu matlamat

Saling bekerjasama antara negara menjamin kesejahteraan sejagat


Usaha baik antara negara dijayakan bersama

v  Kerjasama antara negara dalam pelbagai  bidang
§  Politik
§  Ekonomi
§  Sosial


Menyokong kerjasama antara negara dalam pelbagai bidang bagi mengeratkan hubungan sejagat

Unit 35 –
Bekerjasama Tonggak Kemakmuran

Unit 35 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)


Soal jawab
Perbincangan kumpulan
-Tinjau siasat
-Temu bual
-Simulasi












-Memberi sebab
-Meng- hubungkait
-Meng- analisis
-Menilai
-Menjana idea

20



7.3  SALING MENGHORMATI ANTARA NEGARA

Menghargai dan memuliakan hubungan antara negara untuk menjamin kesejahteraan sejagat

Hormat –menghormati antara negara asas hubungan yang harmoni

Perhubungan baik antara negara menjamin kebaikan bersama


v  Pelaksanaan pelbagai program untuk mewujudkan hubungan baik antara negara

§  Politik
§  Ekonomi
§  Sosial

Menyokong dan melibatkan diri dalam pelbagai program ke arah mewujudkan hubungan yang baik antara negara

Unit 36 –
Hubungan Dijalin, Kemesraan Dinikmati


Unit 36 –
(Rujuk Buku Panduan Guru Tingkatan 5)




Forum
-Main peranan
-Perbincang-an kumpulan
-Ceramah










-Menjelas-kan sebab
-Mengenal
Pasti
-Membuat keputusan
30-31
PEPERIKSAAN PERCUBAAN SPM  2011
32
CUTI  PERTENGAHAN PENGGAL 2 ( 26 OGOS -3 SEPT)
33 - 41
ULANG KAJI  UNTUK PERSEDIAAN SPM
42
PEPERIKSAAN SPM 2011
43
CUTI AKHIR TAHUN 2011 (19/11-1/1 2011)

0 comments:

Post a Comment